ANNONS

Flera vill införa chillpriser på SL-kortet

Tomas Eriksson föreslår halverad taxa under lågtrafik.
Tomas Eriksson föreslår halverad taxa under lågtrafik.
Flera partier är inne på att sänka SL-taxan under lågtrafik, visar en enkät som Mitt i gjort.
Miljöpartiet vill införa "chillpriser" för pensionärer och studenter.
Men Moderaterna är skeptiska.
ANNONS

Mitt i:s politikerenkät om framtidens SL-priser avslöjade att flera kunde tänka sig billigare resor under lågtrafik.

För Miljöpartiet var det bingo:

– Vi blev väldigt glada över de svar som gavs. Lågpriskort under lågtrafik är ju en fråga som vi driver, säger Tomas Eriksson, gruppledare för Miljöpartiet i landstinget.

För dem som skippar rusningstid

De har lämnat in en motion om detta i fullmäktige och kallar det för ”chillpriser”.

– Ja, alltså en biljett för dem som inte behöver hasta iväg på morgonen. Vi tänker oss pensionärer och studenter i ett första steg.

En 30-dagars periodbiljett skulle i så fall kunna köpas för halva priset, 430 kronor, och gälla cirka 09.00-15.30 och 18.30-07.00. Även för dem som använder reskassa skulle priset halveras i lågtrafik.

– Syftet är att utnyttja kapaciteten i kollektivtrafiken bättre.

Vill införa innan valet

Och Tomas Eriksson vill starta diskussionen med allianspartierna redan nu:

– Det verkar dumt att vänta till efter valet att göra verklighet av något bra, säger han.

ANNONS

I enkäten svarar Liberalerna att de vill ha ”tidsdifferentierade taxor”, och Centerpartiet svarar ”sänkt taxa i lågtrafik, exempelvis för pensionärer och studenter”.

Även Socialdemokraterna är inne på lågprislinjen: ”lägre pris för dem som inte åker i rusningen” svarar de på frågan om vad som sker med priserna i kollektivtrafiken de närmaste åren.

Ett fall för Alliansen

Men det är med Alliansen Miljöpartiet samarbetar när det gäller SL-priserna. Detta efter uppgörelsen om att införa enhetstaxa, bygga tvärbana till Kista, förlänga spårväg city och höja priserna med drygt tre procent under 2018 och 2019.

– Vi vill diskutera detta med dem inom ramen för den uppgörelse som vi har, säger Tomas Eriksson.

Men trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är svårflörtad:

– Jag är skeptisk till att spendera hundratals miljoner av skattebetalarnas pengar på att experimentera med biljettpriserna, säger han.

Riskerar bli en trängselskatt i kollektivtrafikn

Kristoffer Tamsons

Dessutom skulle det krävas höjda biljettpriser i högtrafik för att gå ihop:

– Det riskerar att bli en trängselskatt i kollektivtrafiken som ska betalas av dem som inte kan välja sina restider på grund av arbete, hämtning på förskolan, läkartid eller annat, och med detta något djupt orättvist.

Han säger att efter valet är alla ”konstruktiva partier” välkomna att delta i samtal om hur kollektivtrafiken ska utvecklas och att Miljöpartiet är välkomna att ta med sig frågan om lågpriskort då.

Fakta

Så mycket kostar biljetten i dag

Enkelbiljett reskassa: 31 kronor. För pensionär, student, ungdom: 21 kronor.

Enkelbiljett köpt med mobil, i automat, i spärr, hos ombud: 44 kronor. För pensionär, student, ungdom: 30 kronor.

30-dagars periodbiljett: 860 kronor. För pensionär, student, ungdom: 570 kronor.

120-dagars skolbiljett för skolungdom under 20 år: 680 kronor.

120-dagars fritidsbiljett för skolungdomar under 20 år: 740 kronor.

Källa: SL