Danderyd: S fortfarande störst

Leo Smidhammar (M)
Leo Smidhammar (M) är och ansvarig för partiets digitala kommunikation i Danderyd.
Sociala medier spås få en allt större roll när partierna slåss om våra röster. För ett år sedan kollade Mitt i upp partierna lokalt på Facebook. Nu, med bara några månader kvar till valet, följer vi upp hur det gått.

Socialdemokraterna har fortfarande flest följare på sin lokala Facebooksida i Danderyd, följt av tvåan Sverigedemokraterna. Detta trots att bägge partierna tillsammans bara har ett fåtal platser i fullmäktige. Ny trea är moderaterna, som i verkligheten dominerar politiken i kommunen.

Det visar Mitt i:s kartläggning. Men att dra några slutsatser av partiernas liv på Facebook inför valet är svårt. När Mitt i frågat runt har det nämligen visat sig att upp till hälften eller ännu fler som följer en lokal partisida kan komma från grankommuner eller helt andra delar av landet.


Så många följare har partierna i Danderyd


– Vi har inte riktigt koll på var våra följare bor, medger Jenny Åkervall (S), etta på partiets valsedel till fullmäktige och en av tre personer som sköter Socialdemokraternas lokala Facebooksida i Danderyd.

Någon exakt koll på sina följare – som är ganska exakt en tredjedel så många som S skaffat sig – har inte heller Leo Smidhammar, vice ordförande för M i Danderyd och ansvarig för partiets digitala kommunikation:

– Vi har precis börjat formera oss så rutinen är inte riktigt lagd än, men tanken är att vi ska komma ut med relevant material om vår politik och vad vi vill med Danderyd, berättar han.
– Hittills har sidan inte skötts särskilt mycket alls och framför allt har vi inte haft någon jättestrategi. Vi har mest publicerat nyhetsbrev som Olle Reichenberg har skrivit.

Fast en titt visar att Moderaternas sida faktiskt lever, med inlägg ungefär var tredje dag den senaste tiden, fler än Socialdemokraterna.

Socialdemokraterna Danderyd

– Vi jobbar med fingertoppskänsla. Det funkar bra, säger Jenny Åkervall.

– Det är organiskt arbete. Vi följer våra instinkter. När det händer något intressant så skriver vi och försöker ta en bild. Det är en halv vetenskap med sociala medier, men vi är ganska intresserade, och så får vi en del hjälp av uppifrån partiet. Jag har gått en liten utbildning om hur man annonserar på Facebook, berättar hon.

– Vi kanske kommer ha riktade annonser i Danderyd. Vi tycker att vi har ett budskap som kan attrahera Danderydsborna.

Kan ni också tänka er att köpa annonser på Facebook?

– Ja vi funderar på hur vi ska göra där, men det vore kanske konstigt om man inte lade någon krona på det, säger Leo Smidhammar.

Jenny Åkervall har bestämda åsikter om vad som går bra på sidan:

– Det är viktigt att det känns genuint, det får inte bli för professionellt. Och vi försöker skriva om det som är lokalt intressant.

Vad når ut allra bäst?

– Det är mycket idrottsfrågor. Det får vi ofta bra respons på. Lokala budskap är det folk är intresserade av.

Har ni någon policy för oönskade kommentarer på sidorna?

– Något centralt direktiv finns inte, inte som jag vet. Men man kanske borde ha det till exempel om man får främlingsfientliga i sitt flöde eller andra tveksamma eller olämpliga uttalanden i kommentarsfältet. Det finns möjlighet att blocka, men det finns inga direktiv, säger Jenny Åkervall.

– Det är svårt att vara specifik. Det beror på vad det är för kommentarer. Men vi kanske inte kommer föra någon dialog via Facebook, säger Leo Smidhammar.

Vilken betydelse har sociala medier i ditt politiska arbete?

Olle Reichenberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.
– Jag använder personligen sociala medier i mycket begränsad utsträckning.
– Däremot är jag delaktig i den digitala kommunikation som Moderaterna i Danderyd driver via framför allt på Facebook.

SD:s kommunikationschef: Därför är vi störst

Det är ingen slump att SD dominerar inom sociala medier. Det menar partiets kommunikationschef, Joakim Wallerstein. – Vi har det i ryggraden. Vi har inte haft det andra partier har haft.  

Med runt 200 000 Facebookföljare i hela landet och drygt 5500 på lokala sidor i södra Roslagen är SD till synes störst inom sociala medier.

– Digitalt är viktigt. Det finns i vår ryggrad att ha egna kanaler, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Jag får ofta frågan om det är något trick eller något magiskt vi gör. Men vi driver frågor som folk genuint brinner för.

– Självklart har vi en kommunikationsplan, men vi har ingen särskild plan för digitala medier.

Att Facebooksidorna i Roslagskommunerna går starkt förklarar han med invandringen. Joakim Wallerstein är själv uppvuxen i Österåker och säger att frågan inte varit så stor här tidigare, men att den tagit fart.

– Det har hänt mycket på kort tid när kommunerna tvingats ta emot flyktingar.

Lokalt arbetar partiets kommunföreningar ganska självständigt med sina facebooksidor, men kan även få hjälp av partiets kommunikationsavdelning. Mycket handlar om grafiskt material säger han, men det kan även handla om att rätta texter språkligt.

–Vi har ingen instruktion, men vi har talat om att man ska komma med lösningar på problem, tänka på vem man talar till och använda bilder som känns äkta.

Är Facebook fortfarande viktigast?

– Jag tycker att det skett ett stort skifte från Facebook till Instagram de senaste halvåret. Facebook har ganska hög medelålder 45-50 år, medan Instagram är heldominerande när det gäller folk under 25.

– Vi är störst på alla sociala medier, utom Twitter som vi sköter ganska styvmoderligt.