SD fortfarande klart störst i Vallentuna

Jaana Tilles, oppositionsråd för Socialdemokraterna, sköter också sitt partis lokala sida.
Jaana Tilles, oppositionsråd för Socialdemokraterna, sköter också sitt partis lokala sida.
Sociala medier spås få en allt större roll när partierna slåss om våra röster. För ett år sedan kollade Mitt i upp partierna lokalt på Facebook. Nu, med bara några månader kvar till valet, följer vi upp hur det gått.

Sverigedemokraterna i Vallentuna har fortfarande flest följare på sin lokala Facebook-sida, men Moderaterna har nu bytt plats med Socialdemokraterna som petats ned från andra till tredje plats.

Det visar Mitt i:s kartläggning. Men, att dra några slutsatser av det inför valet är svårt, eftersom det visar sig att många som följer partiernas lokala Facebooksidor inte själva är bosatta i kommunen.

– Det är ett tag sedan jag tittade, men kan tänka mig att 500 av våra följare (totalt 2100, reds anm) är lokala. Många av de andra är från Stockholm.

– Det kan vara så att man vill stötta oss eller så vill man följa när det sker intressanta händelser, säger Fredrik Lindahl (SD) som sköter partiets lokala sida i stort sett ensam.


Så många följare har partierna i Vallentuna


Jaana Tilles, oppositionsråd för Socialdemokraterna, sköter också sitt partis lokala sida i stort sett själv. Hon säger också att långt ifrån alla hennes följare är Vallentunabor.

– Nej absolut inte. De kommer från hela landet. Vissa kan ha någon anknytning till kommunen eller oss, eller så är det företrädare för partiet högre upp.

– När jag tittade så var det cirka hälften som bodde i Vallentuna, Brottby och Stockholm.

Hur partierna arbetar med sina sidor varierar.

Sverigedemokraterna i Vallentuna

– Jag kör uteslutande med lokala nyheter på vår sida och så försöker jag uppdatera så ofta som möjligt, när det händer saker. Det blir kanske två gånger i veckan, eller en, säger Fredrik Lindahl till Mitt i.

Att sidan har så pass många följare tror han delvis beror på att den funnits länge – ända sedan 2011.

Socialdemokraterna har höga ambitioner, men hur det blir i praktiken beror på Jaana Tilles övriga arbetsbörda:

– Jag vet att det borde vara högre prioriterat i valtider, och vi hoppas att sidan ska uppdateras tre gånger i veckan, säger hon.

– Men finns så mycket att göra att det inte är det första som händer på morgonen.

Hur gör ni för att få nya läsare och följare?

– Vi bjuder in alla nya medlemmar och de vi ser som lajkar våra inlägg, och så marknadsför vi vissa inlägg på facebook. Då når man ganska långt för förhållandevis lite pengar, säger  Jaana Tilles.

– Sociala medier är ett viktigt komplement till tidningar för tidningsannonser är ganska dyra. Men när det gäller huvudbudskap kör vi tidningsannonser. Där är vi lite gammeldags – vi vet att kommuninvånarna läser sina lokaltidningar.

Fredrik Lindahl tror att ett lokalt perspektiv är viktigast för att nå ut till Vallentunaborna.

– När vi skrev om lägenhetsinköpen för nyanlända för ungefär två år sedan så lockade det många nya läsare, berättar han.

– Trafiken till sidan exploderade. Vi skev om lägenhetsinköpen under några veckor,

– Vi brukar också lägga en summa på annonser för att locka nya läsare, men det gör vi bara ibland.

Ingen av dem säger sig haft särskilt mycket besvär med oönskade kommentarer, men sker det har man riktlinjer.

– Vi har varit förskonade från rasistiska budskap, men om de har varit ifrågasättande har jag försökt svara sakligt. Men påhopp och elakheter tar jag bort, säger Jaana Tilles.

– Det handlar om god ton, att man respekterar varandra. Om det ska vara debatt så ska det vara debatt, inte bara en massa fula ord, säger Fredrik Lindahl.

 

Vilken betydelse har sociala medier i ditt politiska arbete?

Parisa Liljestrand (M) kommunstyrelsens ordförande I Vallentuna
– Det är väl ett sätt att nå ut med information helt enkelt, och en form av dialog med invånare.
– Jag varken bloggar eller twittrar. Förutom partiets Facebooksida har jag i princip bara min privata sida där man kan följa mig i min vardag.

SD:s kommunikationschef: Därför är vi störst

Det är ingen slump att SD dominerar inom sociala medier. Det menar partiets kommunikationschef, Joakim Wallerstein. – Vi har det i ryggraden. Vi har inte haft det andra partier har haft.  

Med runt 200 000 Facebookföljare i hela landet och drygt 5500 på lokala sidor i södra Roslagen är SD till synes störst inom sociala medier.

– Digitalt är viktigt. Det finns i vår ryggrad att ha egna kanaler, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Jag får ofta frågan om det är något trick eller något magiskt vi gör. Men vi driver frågor som folk genuint brinner för.

– Självklart har vi en kommunikationsplan, men vi har ingen särskild plan för digitala medier.

Att Facebooksidorna i Roslagskommunerna går starkt förklarar han med invandringen. Joakim Wallerstein är själv uppvuxen i Österåker och säger att frågan inte varit så stor här tidigare, men att den tagit fart.

– Det har hänt mycket på kort tid när kommunerna tvingats ta emot flyktingar.

Lokalt arbetar partiets kommunföreningar ganska självständigt med sina facebooksidor, men kan även få hjälp av partiets kommunikationsavdelning. Mycket handlar om grafiskt material säger han, men det kan även handla om att rätta texter språkligt.

–Vi har ingen instruktion, men vi har talat om att man ska komma med lösningar på problem, tänka på vem man talar till och använda bilder som känns äkta.

Är Facebook fortfarande viktigast?

– Jag tycker att det skett ett stort skifte från Facebook till Instagram de senaste halvåret. Facebook har ganska hög medelålder 45-50 år, medan Instagram är heldominerande när det gäller folk under 25.

– Vi är störst på alla sociala medier, utom Twitter som vi sköter ganska styvmoderligt.