Kommunalråd: Tvärförbindelsen har nått nådastöten

Kommunalråd Johan Svensk (MP) tror inte längre att tvärförbindelsen byggs.
Kommunalråd Johan Svensk (MP) i Haninge tror inte att tvärförbindelsen blir av längre.
Kommunalråd Johan Svensk (MP) tror inte längre att tvärförbindelsen byggs.
Kommunalråd Johan Svensk (MP) i Haninge tror inte att tvärförbindelsen blir av längre.
Riksväg 73.
Riksväg 73.
Regeringen tror inte längre själva på projektet Tvärförbindelse Södertörn. Det menar Johan Svensk (MP), kommunalråd i Haninge. "Vi i MP tror att det senaste beskedet var nådastöten för projektet", säger han till Mitt i.

I juni kom beskedet att Tvärförbindelse Södertörn skjuts upp ytterligare. 5,8 miljarder kronor saknas.

Men när många, allra mest högljutt Huddinges kommunalråd Daniel Dronjak (M), kritiserat förseningarna är tongångarna annorlunda hos Miljöpartiet.

Johan Svensk (MP) är ett av tre kommunalråd i Haninge.

– När en socialdemokratisk regering till och med ger mindre pengar än vad Trafikverket vill ha så visar det att regeringen inte tror att motorleden kommer slutföras, säger han.

Splittrat i Haninges kommunstyre

I Haninge kommun, som sedan 2014 styrs av en koalition med S, MP och C, är det splittrat kring Tvärförbindelse Södertörn.

Tror inte tvärförbindelsen blir lyckad

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Rättvisepartiet Socialisterna är emot tvärförbindelsen. S, C, M, L, KD och SD är för.

Men Haninges kommunstyrelseordförande Meeri Wasberg (S) har till skillnad från kollegan i Huddinge, Daniel Dronjak (M), varit blygsam i kritiken kring de uppskjutna finansieringarna.

Det är panikåtgärder

Kommunalråd Johan Svensk (MP) i Haninge om Huddinges bidrag i förhandlingen om tvärförbindelsen

Johan Svensk tycker inte att frågan är så ödesmättad för godstransporterna från Norvik hamn som andra lokalpolitiker tycker.

– Huddinges kommunstyrelseordförande (Daniel Dronjak red anm) har lovat att bidra med en halv miljard för att få projektet att överleva. Det är panikåtgärder, säger Johan Svensk.

Johan Svensk tror att hastighetsbegränsningar och tunnelavgifter gör tvärförbindelsen mindre attraktiv.

– Det finns ingenting som talar för att lastbilstrafiken från Norvik kommer att använda tvärförbindelsen mer än att köra via Sorunda i Nynäshamn. Vi tror att det senaste beskedet var nådastöten för projektet.

Men ni i MP och V är ganska ensamma om att vilja stoppa motorleden?

– Nej, vi vet att det finns centerpartister och socialdemokrater som tycker som oss men de får inte säga vad de vill för sina partier, säger Johan Svensk.

Södertörnspolitiker har ända sedan 1990-talet krävt motorleden mellan Haninge och E4:an.

Men varenda regering har skjutit fram satsningen. Även överklaganden och omtag har förhalat processen.

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, tycker att kommunstyret i Haninge borde ta upp förseningen i samtal på regeringsnivå.

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, tycker att kommunstyret i Haninge borde ta upp förseningen i samtal på regeringsnivå.

Daniel Dronjak (M) har till Stockholm Direkt uppgett att pengarna måste skjutas till i nästa infrastrukturplan, om projektet överhuvudtaget ska överleva.

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, har likt Daniel Dronjak varit starkt kritisk mot förseningarna.

– Man skjuter saker på framtiden för att någonstans få ihop det ekonomiskt. Det är oacceptabelt. Tvärförbindelsen är ett måste för hela regionens utveckling, säger hon.

Just splittringen i Haninges politiska styre kan ha gjort att påtryckningarna från Haninge mot regeringen och Trafikverket lyst med sin frånvaro, tror Martina Mossberg.

Detta måste upp på högsta nivå

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, om uppskjutningen av Tvärförbindelse Södertörn

– De rödgröna i Haninge borde gå man ur huse i frågan, men det har de inte gjort.

Vad skulle styret i Haninge gjort?

– Man ringer inte sin partiledare i vilka frågor som helst, men i detta fall borde Haninges kommunstyrelseordförande Meeri Wasberg (S) kontakta sin partiledare och faktiskt samtala om frågan. Detta måste upp på högsta nivå.

Johan Svensk tror att nådastöten kom genom beskedet i juni. Att regeringen själva inte tror på tvärförbindelsen längre?

– Jag tror absolut inte det. Hela regionen är ju överens om att projektet måste till, säger Martina Mossberg.





Fakta

Detta är Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörn är en 20 kilometer lång sträckning från E4/E20 vid Kungens kurva/Skärholmen till väg 73 vid Haninge.

Tvärförbindelsen ska knyta ihop de regionala stadskärnorna Haninge stad, Kungens Kurva, Flemingsberg och Södertälje.

Vägen anses främst bidra till att avlasta smitvägarna på Södertörn från tung godstrafik.

Källa: Mitt i