ANNONS

Mp lovar supertunnelbana längs röda linjen

Mariatorget
Trångt var det här – röda linjen en vardagsftermiddag.
Om Miljöpartiet hör till valets vinnare ska röda linjen bli en "supertunnelbana" med förarlösa tåg, tätare turer och expresståg som hoppar över vissa stationer.
Det lovar Tomas Eriksson, partiets gruppledare i Stockholms läns landsting.
ANNONS

Trängseln är ofta stor på röda linjen – och i takt med att nya bostäder byggs lär kampen om utrymmet bli ännu större.

Ett nytt och modernare signalsystem skulle lösa många av problemen, och om Miljöpartiet blir ett av valets vinnare ska ett sådant snarast upphandlas.

Det lovar Tomas Eriksson, partiets gruppledare i Stockholms läns landsting.

– Vi vill upphandla ett nytt signalsystem nu. Den här typen av tunnelbana finns redan i Köpenhamn, Milano och Peking. Det som saknas är politisk vilja. Miljöpartiet vill att projektet på röda linjen genomförs och på sikt att hela tunnelbanesystemet blir självkörande, säger Tomas Eriksson i en kommentar.

Tomas Eriksson (MP)

Tomas Eriksson (MP) miljöpartiet landstinget. Foto: SLL

Ett nytt signalsystem skulle göra det möjligt att införa förarlösa tåg, med tvåminuterstrafik.

Dessutom skulle automatiseringen göra det möjligt att låta vissa tåg bli expresståg, som bara stannar vid vissa stationer. Cirka hälften av tågen på Norsborgsgrenen skulle till exempel bara stanna vid Liljeholmen och Skärholmen.

– Resenärerna är trötta på trängseln. Med expresslinjer på tunnelbanan får vi äntligen snabbare arbetspendling under rusningstid, säger Tomas Eriksson.

ANNONS

En upphandling om ett nytt signalsystem till röda linjen gjordes för några år sedan, men det företag som skulle leverera klarade inte av uppgiften. Miljöpartiet har redan tidigare tryckt på för att en ny upphandling ska göras så snart som möjligt och nu finns en sådan upphandling alltså med bland partiets vallöften.

– Vi trodde att alla partier var överens om det här, men nu ha moderaterna parkerat satsningen och fokuserar på att bygga en ny motorväg för miljarder istället. Det är ett svek mot resenärer och klimatet, kommenterar Tomas Eriksson.