MP: ”Norra Djurgårdsstaden behöver spårväg”

Förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden har diskuterats i flera år.
Förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden har diskuterats i flera år.
Förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden ansågs för dyr, och frågan sköts upp.
Nu kommer nya bud från trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
– Jag tror inte att Norra Djurgårdsstaden skulle fungera på ett vettigt sätt utan spårvägen, säger han.

Spårväg City till Klarabergsgatan och T-centralen väntas vara på plats till sista juli 2018. 

– Det ska byggas perronger på Klarabergsgatan och det kommer att bli rörigt under en period. Å andra sidan kommer det att bli väldigt fint när det är klart, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Arbete utfördes på Strandvägen

Frågan om en förlängning av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden och Ropsten har diskuterats i flera år. Förberedande markarbeten på Strandvägen mellan Djurgårdsbron och Oxenstiernsgatan utfördes till och med, men efter osäkerhet kring kostnaderna har detaljplanearbetet och förlängningen pausats på obestämd tid.

Fördröjningen har kritiserats, bland annat av Lidingös politiker.

Nu, i samband med färdigställandet av Spårväg City, väcks frågan till liv på nytt. Enligt Daniel Helldén (MP) pågår diskussioner mellan partierna.

– Lidingö var inne på att prioritera tunnelbana, men släppte det efter Sverigeförhandlingen, säger han.

Spårväg bättre än bara blåbussar

Enligt Helldén är en förlängning av spårvägen en betydligt bättre lösning än att utöka busstrafiken.

– Norra Djurgårdsstaden och Värtaområdet är dimensionerat för spårväg. Det skulle bli väldigt mycket busstrafik om vi skulle dra stombussar dit. Det är tveksamt om staden skulle mäkta med det. Jag tror inte att Norra Djurgårdsstaden skulle fungera på ett vettigt sätt utan spårvägen.