SD i Österåker fortfarande störst på Facebook

Kristian Krassman (S)
Kristian Krassman (S).
Sociala medier spås få en allt större roll när partierna slåss om våra röster. För ett år sedan kollade Mitt i upp partierna lokalt på Facebook. Nu, med bara några månader kvar till valet, följer vi upp hur det gått.

Sverigedemokraterna i Österåker har fortfarande flest följare på sin lokala Facebooksida, med Moderaterna och Socialdemokraterna på andra, respektive tredje plats.

Det visar Mitt i:s genomgång. Men, att dra några slutsatser av det inför valet är svårt, eftersom det visar sig att många som följer partiernas lokala Facebooksidor inte själva är bosatta i kommunen.


Så många följare har partierna i Österåker


–  Jag tror inte de flesta av våra följare är Åkersbergabor. Men väldigt många kommer från stockholmsområdet, säger Peter Wihlner, gruppledare för SD i Österåker och en av tre som skött partiets lokala Facebooksida.

Kristian Krassman, som sköter Socialdemokraternas sida i Österåker tillsammans med partiets förstanamn Ann-Christine Furustrand har en liknande bild:

– Stockholm, Åkersberga och Norrtälje. Där ligger tonvikten på våra följare.

Däremot är båda eniga om att sociala medier har blivit viktiga i det politiska arbetet och kampen om väljarna.

– Arbetsveckan på sociala medier pågår från söndag till söndag, nästan dygnet runt. Vi tittar på vad som händer, på diskussioner som pågår och vad som måste läggas ut, säger Kristian Krassman.
– Det är olika karaktär för våra plattformar – vi har vår hemsida med kontaktuppgifter och information om vår budget, men det är en mer passiv plattform. Sedan har vi vår facebooksida där vi lägger upp mer dagsaktuella saker ( så om man vill veta vad Socialdemokraterna i Österåker gör ska man följa oss där). På facebook händer det något ungefär en gång om dagen, ibland två.

Sverigedemokraterna i Österåker

Fullt så ordnat är det inte på SD:s sida. Det mesta har skötts av en pensionerad partimedlem som var mycket aktiv, men hon har helt nyligen hoppat av det arbetet.

– Det är ingen speciellt struktur. Om något dyker upp så lägger man ut det. Vi ska följa SD:s kommunikationsplan, med mer fokus på lokala frågor, alternativt SD-riksrelaterat, säger Peter Wihlner.

Både S och SD säger att de är positiva till att annonsera på Facebook, och S har redan gjort det – en gång på prov, under kyrkovalet samt vid ett tillfälle nu inför riksdagsvalet.

– Vi har inte köpt några annonser ännu, men kommer att göra det även lokalt när det börjar dra ihop sig. Det är exponeringen som är intressant, säger Peter Wihlner.

Även i grannkommunen Vaxholm har partiernas Facebooksidor vuxit. Det som skiljer här är att främst Moderaterna och Liberalerna, inte tycks satsa alls på sina sidor.


Så många följare har partierna i Vaxholm


Trots att L och M är framträdande i kommunen och tillsammans har nästan hälften av alla platser i fullmäktige har deras lokala Facebooksidor totalt färre följare än Vänsterpartiet som bara har en fullmäktigeplats.

Inte heller oppositionspartiet Waxholmspartiet har särskilt många följare, trots fem mandat i fullmäktige.

Starkast i Vaxholm sett till antalet följare är precis som för ett år sedan, Centerpartiet. En förändring sedan förra våren är Sverigedemokraterna som på ett år mer än fördubblat sina följare och numera är näst störst. Partiet är inte representerat i fullmäktige, men ställer upp i valet i höst.

På tredje plats, nedpetade från andra plats, är S.

Vilken betydelse har sociala medier i ditt politiska arbete?

Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker
– För alla som söker förtroende i valet är det viktigt att ha en hög närvaro även på sociala medier. Det ger en möjlighet att förklara en ståndpunkt mer utförligt. Det är en arena som är tillgänglig för väljaren dygnet runt och som också snabbt kan uppdateras.

SD:s kommunikationschef: Därför är vi störst

Det är ingen slump att SD dominerar inom sociala medier. Det menar partiets kommunikationschef, Joakim Wallerstein. – Vi har det i ryggraden. Vi har inte haft det andra partier har haft.  

Med runt 200 000 Facebookföljare i hela landet och drygt 5500 på lokala sidor i södra Roslagen är SD till synes störst inom sociala medier.

– Digitalt är viktigt. Det finns i vår ryggrad att ha egna kanaler, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Jag får ofta frågan om det är något trick eller något magiskt vi gör. Men vi driver frågor som folk genuint brinner för.

– Självklart har vi en kommunikationsplan, men vi har ingen särskild plan för digitala medier.

Att Facebooksidorna i Roslagskommunerna går starkt förklarar han med invandringen. Joakim Wallerstein är själv uppvuxen i Österåker och säger att frågan inte varit så stor här tidigare, men att den tagit fart.

– Det har hänt mycket på kort tid när kommunerna tvingats ta emot flyktingar.

Lokalt arbetar partiets kommunföreningar ganska självständigt med sina facebooksidor, men kan även få hjälp av partiets kommunikationsavdelning. Mycket handlar om grafiskt material säger han, men det kan även handla om att rätta texter språkligt.

–Vi har ingen instruktion, men vi har talat om att man ska komma med lösningar på problem, tänka på vem man talar till och använda bilder som känns äkta.

Är Facebook fortfarande viktigast?

– Jag tycker att det skett ett stort skifte från Facebook till Instagram de senaste halvåret. Facebook har ganska hög medelålder 45-50 år, medan Instagram är heldominerande när det gäller folk under 25.

– Vi är störst på alla sociala medier, utom Twitter som vi sköter ganska styvmoderligt.