ANNONS

M vill göra Östlig förbindelse till valfråga

Kristoffer Tamsons (M) vill bygga Östlig förbindelse för att minska köerna.
Kristoffer Tamsons (M) vill bygga Östlig förbindelse för att minska köerna.
Bilkö på Essingeleden, ståplats på t-banans röda linje. Trängseln för pendlarna är ett faktum. Nu vill Moderaterna blåsa liv i Östlig förbindelse. Helt fel väg att gå, menar MP.
ANNONS

När trängselskatten infördes var syftet att minska antalet bilar i innerstan. Sedan den infördes på Essingeleden minskade trafiken där med fem procent.

Men trafiken in till stan ökar: 412 900 fordon – i snitt – passerar genom Stockholms 26 betalstationer dagligen. För tio år sedan var antalet passager 363 076.

Vi är nu över 2 260 000 invånare i Stockholms län, och beräknas bli 33 400 fler varje år de närmaste åren.

Och allt fler skaffar bil. 2017 fanns 404 bilar per tusen invånare i länet. Fem år tidigare var siffran 390.

Nu vill Moderaterna i landstinget väcka liv i de skrinlagda planerna på Östlig förbindelse, en vägtunnel mellan Nacka och Stockholm, och göra det till en valfråga.

ANNONS

En Östlig förbindelse skulle göra att det bildas en ringled runt staden.

Moderaterna har låtit Demoskop fråga 1 245 stockholmare om deras inställning till leden. Två av tre är positiva till vägtunneln, mest positiva är M- och SD-väljare, men det finns även vägtunnel-anhängare bland de rödgröna partierna.

Länet slits i två stycken

Kristoffer Tamsons

Det är också M- och SD-väljare, samt män och förstås bilister, som är mest kritiska till framkomligheten i trafiken.

– Östlig förbindelse är en viktig pusselbit för att minska trängseln och köerna i stan. Länet slits i två stycken, i dag är det svårt att ta sig mellan södra och norra länsdelen, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Men det blir mer trafik, och mer utsläpp?

– Elbilar och miljöbilar kommer på bred front. Vi måste bygga ut infrastrukturen och öka möjligheterna för människor att resa och röra sig.

Tomas Eriksson (MP) tycker att resonemanget är beklagligt:

– Moderaterna har inte tagit till sig tecknen på klimatförändringarna. Och vi kommer att ha i huvudsak fossildriven biltrafik fram till 2030. Men det är bra att de är tydliga mot väljarna. Antingen satsar man miljarder på Östlig förbindelse och en ny bana på Arlanda, eller så bygger man ut kollektivtrafiken för pengarna, säger han.

Glesare på Essingeleden

Förbifarten, som tas i bruk 2026, beräknas få uppemot 127 000 passager per dygn, och avlasta E4 och Essingeleden som enligt förstudier får 20 procent färre bilar.

Men samtidigt kommer det totala bilåkandet att öka, enligt Vänsterpartiets Anna Sehlin:

– Forskning visar att ju mer vägar, desto fler bilar. Vi är emot både Förbifarten och Östlig förbindelse, säger hon.

Vill ha t-bana till Orminge

Men hur ska bilköerna minska? Tomas Eriksson tror på att göra bilåkandet dyrare och samtidigt kollektivtrafiken bättre.

Med vinterns pendeltågskaos, sommarens stök på gröna linjen och så ombyggnaden av Slussen i färskt minne, är det ingen tvekan om att även kollektivresenärerna är prövade.

– Vi vill ha fler bussar, och bussfiler så att de kommer fram. Vi vill också bygga t-bana inte bara till Nacka Forum, utan ända ut till Orminge. Och satsa på cykelinfrastrukturen, säger han.

Tre miljoner resor

Enligt landstingets siffror från 2016 har kollektivtrafiken nästan 3 miljoner påstigande per dygn en vanlig vinterdag. Störst andel har t-banans röda och gröna linje, med över en halv miljon resenärer vardera.

De trafikpunkter där trängseln är störst är T-centralen med 265 100 påstigande per dygn och Slussen med 138 700 resenärer. Gullmarsplan har 79 500 påstigande och Fridhemsplan 76 000.

 

Fakta

Skatten höjs för nya spår

Trängselskatt in till stan infördes den 1 augusti 2007.

Trängselskatt på Essingeleden infördes den 1 januari 2016.

2020 höjs trängselskatten och ska dessutom tas ut redan från klockan 06 på morgonen.

Pengarna ska användas till t-bana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, Spårväg syd, T-banestation i Hagalund och förlängning av Roslagsbanan, i enlighet med Sverigeförhandlingen mellan staten, landstinget och berörda kommuner. Satsningarna är kopplade till byggandet av bostäder.

Källa: Trafikverket, regeringen