”Jag är övertygad om att vi är på rätt väg”

Marianne Damström Gereben (L) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Solna.
Marianne Damström Gereben (L) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Solna.
Alessandra Wallman är tillförordnad chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Solna.
Alessandra Wallman är tillförordnad chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Solna.
Marianne Damström Gereben (L), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, svarar på kritiken i uppropet #pressatläge.
– Det här är inte ett arbete man gör över en natt, inte ens en mandatperiod, men jag är övertygad om att vi är på rätt väg.

I veckan gick förskollärare, barnskötare och anhöriga föräldrar ut med vittnesmål om missförhållanden i Sveriges förskolor i uppropet #pressatläge. I Solna var det sex förskollärare och sex barnskötare som delade med sig av sina berättelser.

Marianne Damström Gereben (L) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden och den som är ansvarig för Solnas förskolor.

För Mitt i berättar hon att hon är medveten om förskolornas utmaningar och att hon har prioriterat barngruppernas storlek och personaltäthet i sitt arbete.

– Vi har kommit en bit vad gäller dessa, vi har idag också en strategi för förskolan om hur vi ska jobba målmedvetet och konsekvent med kvalitet. Det här är inte ett arbete man gör över en natt, inte ens en mandatperiod, men jag är övertygad om att vi är på rätt väg och vi har många pedagoger som gör ett fantastiskt jobb, säger Marianne Damström Gereben.

Hon är även öppen för att träffa förskolans personal och föräldrar för att prata om problemen.

– Under de fyra år jag varit ansvarig har jag besökt våra förskolor och träffat personal, men även många föräldrar. Jag träffar alla som vill det.

Vi vill att våra pedagoger i verksamheten ska få de bästa av förutsättningar

Alessandra Wallman, tillförordnad förvaltningschef

Alessandra Wallman är tillförordnad chef på barn- och utbildningsförvaltningen och hon känner igen flera saker i vittnesmålen i #pressatläge.

– Vi vill att våra pedagoger i verksamheten ska få de bästa av förutsättningar för att möta barnet när det kommer till förskolan, för att stärka barnets språkutveckling under lunchen eller utifrån barnens nyfikenhet leda verksamheten mot läroplanens mål.

Hur ska ni nå dit?

– Det handlar om att arbeta med barngruppernas storlek, personaltätheten och personalens kompetens, med lokalerna och med utemiljön.