Så ska politikerna förbättra Danderyds skolor

genrebild - skola - klassrum
Mitt i Danderyds valkoll fortsätter. Nu är det skolans tur.
Skolan är en av Danderydsbornas viktigaste frågor inför valet. Det här vill politikerna i kommunen göra åt saken om de vinner.

Trygghet, skola, bostadsbyggande, integration och företagande är i fokus för Danderydsborna inför höstens val.

Det har Mitt i tagit reda på i en enkätundersökning.

I en serie på fem delar får politikerna svara på läsarnas viktigaste frågor. Nu är det skolans tur.

Hur ska ni förbättra skolan och öka antalet behöriga lärare?

Jenny Åkervall (S)
Vi vill ge mer resurser till skolorna i Danderyd. Idag har kommunen för låg lärartäthet på grund sjuskrivningar. Vi vill även införa lärarledd läxläsning och sommarskola för de som behöver.
Bengt Sylvan (L)
Förstärka läsförmågan och läsförståelsen genom nya högkvalitativa mätinstrument som hittar svagheter i tid och hjälper lärarna rätta till dem. Särskilda satsningar på högpresterande elever. Vi har redan högst andel behöriga lärare i länet.
Siv Sahlström (C)
Danderydscentern anser att det nödvändigt att höja lärarnas löner. Det måste bli riktigt attraktivt för duktiga studenter att bli lärare. De ska få ägna sig åt det de är bäst på, att undervisa, inte administration.
Olle Reichenberg (M)
Läraryrket måste göras attraktivare. Den administrativa bördan måste minska så lärarna kan vara just lärare. Lönesatsningarna vi gjort de senaste åren på lärare, skolledare och förskollärare ska följas för att säkerställa konkurrenskraften.
Carolin Robson (MP)
Danderyd har flest behöriga lärare i landet. Däremot har förskolan bara 37 procent förskollärare anställda. Förskolan har en läroplan att följa, den har alldeles för stora barngrupper.
Håkan Johansson (KD)
Vi vill se gemensamma ordningsregler i skolorna och en litteraturkanon med viktiga svenska författare. Fokus på kunskapsförmedling i kärnämnena. Höjda lärarlönerna kopplade till erfarenhet, kompetens och resultat så vi får de bästa lärarna.
Christer Erestål (SD)
Vi inför en jourskola för stökiga elever och en förberedelseskola för nyanlända som ännu inte uppfyller språk- och kunskapskraven för ordinarie skolan. En annan viktig åtgärd är att avlasta lärarna genom mer administrativ personal.