Så ska Ursvik få mer kollektivtrafik

Insändarskribenten är besviken på SL.
Mer kollektivtrafik till Ursvik är en av Sundbybergsbornas viktigaste valfrågor.
Mer kollektivtrafik till Ursvik är en av Sundbybergsbornas viktigaste frågor inför valet.
Så här svarar partierna, som kandiderar till kommunfullmäktige i höstens val, på frågan om mer bussar och tvärbana till Ursvik.

Trygghet, skola, nedskräpning, integration, klimat och kollektivtrafik är i fokus för Sundbybergsborna inför höstens val.

Det har Mitt i Sundbyberg tagit reda på genom en enkätundersökning på webben och genom snack med folk på stan.

Mer kollektivtrafik till Ursvik är en av Sundbybergsbornas viktigaste frågor inför valet.

Så här svarar partierna, som kandiderar till kommunfullmäktige i höstens val, på frågan om mer bussar och tvärbana till Ursvik.

Ursviksborna önskar sig bättre kollektivtrafik. Hur kan den utökas?

Maria Bohman Kreij (KD)
Fram till dess att tvärbanan blir klar om ett par år vill vi verka för att turtätheten för bussar ökar.
Mikael T. Eriksson (M)
Det är glädjande att vi, tillsammans med landstinget, skapat möjligheter för tvärbanan att börja rulla 2021. Det kommer att binda ihop Ursvik med Kista och Rissne och göra tunnelbanan närmare för Ursviksborna. Vi för även en dialog med SL för att utöka trafiken på linje 504.
Johan Storåkers (L)
Det är landstinget genom SL som ansvarar för hela länets kollektivtrafik. Emellertid har SL inte lyckats trafikförsörja Ursvik och Brotorp tillfredsställande. Liberalerna i Sundbyberg har därför drivit frågan om att en kommunal busslinje kan upprättas, och då med klimatvänliga elbatteribussar.
Stefan Bergström (C)
Centerpartiet har i samtal med SL sagt att Ursvik måste få busstrafik till både simhallen, Kista samt till Arenastaden. Vi pratar också med aktörer för att möjliggöra autonoma bussar med tillgång till mobilitet dygnet runt.
Peter Schilling (S)
Turtätheten kan ökas på buss 504, speciellt på morgonen och kvällen. Vi vill också hänga på Kista och prova förarlösa bussar. Sträckan Ronden vid Kvarnkullen via Ursvik och vända i rondellen Sundbypark södra vore en bra sträcka.
Jesper Wiklund (V)
Tillsammans med Vänsterpartiet i Solna och med Vänsterpartiet i Stockholms Läns Landsting har vi lagt förslag om en elbusslinje via Kista, genom Ursvik och bort till Ulriksdal och sedan Bergshamra så att vi kan knyta ihop blålinje med pendeltåg, röd linje och Roslagsbanan.
Gary Aelius (SD)
En tvärbanelinje är på gång. Varför inte en ny busslinje t ex mellan Hallonbergen och Stora Ursvik, via Madenvägen (med stopp vid stadshuset, Hornbach och Willys)? Med retur till Hallonbergen via lilla Ursvik eller Rissneleden.  
Lars Lindgren (SLP)
Förutom att tvärbanan snabbt kommer på plats behövs det både påtryckningar, dialog och samarbete mellan staden och alla parter för att påverka SL att utöka turerna. En direkt elbusslinje från Ursvik till de närmsta T-banorna. Om möjligt bör T-banans gula linje förlängas till Ursvik. Möjligheten att öppna den befintliga T-banetunneln mellan Hallonbergen och Rissne bör undersökas.
Annika Hirvonen Falk (MP)
Tvärbanan ska byggas ut till Kista. Därutöver behövs det bättre bussförbindelser. Vi vill att tunnelbanan ska dras till Madendalen, en ny stadsdel som blir granne med Ursvik.