Min lokala hjälte

Priset på SL-kortet kommer fortsätta stiga

Den 9 januari börjar SL:s ny biljettpriser att gälla.
Vad ska SL-kortet kosta? Det är upp till politikerna i landstinget att bestämma. De kommande åren gör SL stora satsningar, bland annat på ny tunnelbana, som kommer att driva kortets pris upptåt, det tror flera partier i landstinget.

Trängseln i ett växande Stockholm är en het fråga. Pendeltågsavgångarna har utökats, men trafiken har dragits med inställda avgångar och förseningar.

De kommande åren kommer tunnelbanan att byggas ut kraftigt, till Solna, Järfälla och Nacka, för många miljarder. Men uppgradering och tätare avgångar på t-banans röda linje har gått i stå.

 

Den 9 januari 2018 höjde SL priserna med 3,3 procent. Månadskortet höjdes med 30 kronor till 860 kronor. Prishöjningen motiverades med de stora satsningar som görs i kollektivtrafiken, som Citybanan, fler avgångar på pendeltågen och nya linjer och stationer på tunnelbanan.

Tror på fortsatt prisuppgång

Kollektivtrafiken kostar pengar, men hur mycket ska resenärerna betala? Det är partierna oense om.

Mitt i har frågat partierna i landstinget om kostnaden för SL-kortet.

Allianspartierna ser framför sig en fortsatt prisökning, till följd av investeringar och drift. Socialdemokraterna vill komma åt dyra upphandlingar för att sänka kostnaden på SL-kortet medan Vänsterpartiet tycker att mer borde finansieras med hjälp av skatten.

Fakta

Det här är landstinget i Stockholm

Stockholms läns landsting har hand om sjukvård och kollektivtrafik.

Vi betalar skatt till landstinget, med 12,08 kronor per intjänad hundralapp.

Landstinget styrs av 149 ledamöter som väljs samtidigt som riksdagsvalet den 9 september.

Den senaste mandatperioden har landstinget styrts av en borgerlig allians, bestående av moderater, liberaler, centerpartister och kristdemokrater.

Socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister har varit i opposition.

Även sverigedemokrater sitter i landstinget.

Vad sker med priserna i kollektivtrafiken de närmaste åren?

Moderaterna
Alliansen och Miljöpartiet har kommit överens om stora framtidssatsningar på ny, bättre och utbyggd kollektivtrafik. För att säkra en långsiktig och hållbar finansiering blev vi också överens om att justera priset i SL-trafiken, med 3,3 procent även under 2019 och att minst lika mycket skattemedel skjuts till för att förbättra och bygga ut trafiken.
Liberalerna
Tidsdifferentierade taxor och smartare biljettsystem. Vi vill gärna hålla nere priserna, men det är viktigt att vi har råd att bygga ut och driva trafiken. I dag kommer cirka halva SL:s budget från skattebetalarna och halva från resenärerna, det är en rimlig fördelning.
Centerpartiet
Precis som idag vill vi att hälften av pengarna till kollektivtrafiken ska ske via skattsedeln, och hälften via biljettavgifter, och därutöver vill vi ha största möjliga intäkter från reklam och butikslokaler. Även i framtiden är det sannolikt nödvändigt att höja taxan i takt med löner och kostnader, men vi vill hålla taxan så låg som möjligt. Vi vill också pröva möjligheten med sänkt taxa i lågtrafik, exempelvis för pensionärer och studenter.
Kristdemokraterna
Vi vill att biljetterna indexeras, alltså knyts till prisutvecklingen på andra saker, och räknas upp lite år för år. Det innebär att en höjning av priserna ska ske i små doser med täta mellanrum. Eftersom lönerna och kostnaderna årligen blir högre måste även biljettpriset höjas. Annars får vi mindre kollektivtrafik för pengarna.
Socialdemokraterna
Vi vill ha så låga priser som möjligt. SL-trafiken behöver rustas upp och bli värdigare. Det kostar, men det är dumt att låsa upp sig på höjda priser varje år. Vi vill byta misslyckade upphandlingar och dyra konsultnotor mot sänkt pris på ungas fritidskort, gratis resor för barn under 12 och utreda lägre pris för dem som inte åker i rusningen.
Miljöpartiet
Vi vill ha låga taxor för att kollektivtrafiken ska kunna ta resenärer från biltrafiken. Vår överenskommelse med Moderaterna gäller även 2019 vilket innebär en höjning med 30 kronor även då. Samtidigt vill vi införa ett särskilt lågtrafikkort där studenter och pensionärer kan åka för halva priset.
Vänsterpartiet
Dagens prisnivåer stänger ute många, inte minst äldre personer och ungdomar. Vi vill att SL:s utbyggnad finansieras solidariskt via skattsedeln. Alla i länet ska vara med och bidra till en välfungerande kollektivtrafik. 
Sverigedemokraterna
Plankning och skadegörelsen måste minimeras för att sluta driva upp kostnaderna. Vi vill satsa på flexibla lösningar som exempelvis bussar vilket skulle hålla nere kostnaderna och därmed skulle ytterligare prishöjningar inte bli nödvändiga.