Så mycket växer Täbypartierna på Facebook

Annica Gryhed
Annica Gryhed (S), oppostionsråd i Täby.
Sociala medier spås få en allt större roll när partierna slåss om våra röster. För ett år sedan kollade Mitt i upp partierna lokalt på Facebook. Nu, med bara några månader kvar till valet, följer vi upp hur det gått.

Moderaterna har fortfarande flest följare på sin lokala Facebooksida i Täby. Men på ett år har Sverigedemokraterna passerat Socialdemokraterna som nu petats ned till tredje plats.

Det visar Mitt i:s genomgång. Men att dra några slutsatser av partiernas liv på Facebook inför valet är svårt.

Följare i andra delar av Sverige

När Mitt i frågar runt har det nämligen visat sig att upp till hälften eller ännu fler som följer en lokal partisida kan komma från grannkommuner eller helt andra delar av landet.

– Jag tror inte att någon Facebooksida bara har lokala följare, men majoriteten av våra kommer från Täby. Det ser vi eftersom lokala nyheter ger mest genomslag, säger Fredrik Wevle, politisk sekreterare för moderaterna i Täby och ansvarig för partiets lokala sida.


Så många följare har partierna i Täby


Mikael Bystedt, vice ordförande för SD Täby, sköter sitt partis lokala sida. Han uppskattar att kanske fyra femtedelar av hans följare är Täbybor. Annica Gryhed (S), oppositionsråd, menar att det är svårt att uppskatta, men att ”en hel del” av Socialdemokraternas följare är lokala.

Hur gör ni för att locka läsare och få fler att följa er?

– Vi lägger ut saker ett par gånger i veckan. Det ska vara lokalt och relevant för Täbyborna, det är sällan vi publicerar rikspolitik, säger Fredrik Wevle.

– Men det är svårt att ”knäcka koden” på Facebook eftersom de ändrar algoritmen hela tiden. Vi försöker också korta budskapen, och i stället länka till vår hemsida eller till artiklar om man vill läsa mer. Människor har ju begränsat med tid.

En levande sida

Mikael Bystedt berättar att ambitionen för SD:s sida har varit tre inlägg per vecka, men att man nu när valet närmar sig är uppe i 4-5 per vecka:

– Det mest väsentliga som vi ser det är att ge läsaren en känsla att sidan lever och är varierad. Vi tar in artiklar från olika lokala tidningar, nyheter från Täby kommun, och kommenterar även riksnyheter. Men bäst är det om man kan få en lokal anknytning.

Moderaterna Täby

– Det är också viktigt att undvika publicera sådant som är mindre intressant. Man ska inte publicera vad som helst – inte ha för många inlägg. Om 70 procent är riks tappar läsaren fokus.

– Vi har börjat annonsera också på Facebook. Det kan handla om ställningstagande i konkreta frågor och när vi har egna lokala debattartiklar, berättar han.

– Men det är en kostnadsfråga – vi har kanske annonserat sju gånger och så har vi en daglig annons för själva Facebooksidan. Annonser vill vi ha så lokalt som möjligt så inställningen på Facebook är så snäv som möjligt, ten miles runt Täby.

Köper annonser

Både S och M berättar att de också köper annonser på Facebook.

– Det brukar resultera i några nya följare varje gång, säger Annica Gryhed (S).

– Sidan har två syften – dels är det en kommunikationskanal till våra medlemmar och sympatisörer, med glada nyheter och pepp, sen handlar det naturligtvis om att sprida olika politiska budskap i en vidare krets.

För grova kommentarer tas bort

När det gäller olämpliga kommentarer säger partierna ungefär samma sak: det får inte bli för grovt, då tas det bort.

– Men i första hand vill vi bemöta och skapa dialog. Även om en kommentar är negativ vill vi skapa dialog, säger Annica Gryhed.

Vilken betydelse har sociala medier i ditt politiska arbete?

Leif Gripestam (M), kommunstyrelsen ordförande i Täby
– Hela politiken lägger mer och mer energi på sociala medier. Det är en ganska kraftfull trend. Jag jobbar framför allt med Facebook och en del med twitter och gör 1-2 uppdateringar per dag. Det är kul att dra igång en del debatter. Det är en del av det politiska arbetet.

SD:s kommunikationschef: Därför är vi störst

Det är ingen slump att SD dominerar inom sociala medier. Det menar partiets kommunikationschef, Joakim Wallerstein. – Vi har det i ryggraden. Vi har inte haft det andra partier har haft.  

Med runt 200 000 Facebookföljare i hela landet och drygt 5500 på lokala sidor i södra Roslagen är SD till synes störst inom sociala medier.

– Digitalt är viktigt. Det finns i vår ryggrad att ha egna kanaler, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Jag får ofta frågan om det är något trick eller något magiskt vi gör. Men vi driver frågor som folk genuint brinner för.

– Självklart har vi en kommunikationsplan, men vi har ingen särskild plan för digitala medier.

Att Facebooksidorna i Roslagskommunerna går starkt förklarar han med invandringen. Joakim Wallerstein är själv uppvuxen i Österåker och säger att frågan inte varit så stor här tidigare, men att den tagit fart.

– Det har hänt mycket på kort tid när kommunerna tvingats ta emot flyktingar.

Lokalt arbetar partiets kommunföreningar ganska självständigt med sina facebooksidor, men kan även få hjälp av partiets kommunikationsavdelning. Mycket handlar om grafiskt material säger han, men det kan även handla om att rätta texter språkligt.

–Vi har ingen instruktion, men vi har talat om att man ska komma med lösningar på problem, tänka på vem man talar till och använda bilder som känns äkta.

Är Facebook fortfarande viktigast?

– Jag tycker att det skett ett stort skifte från Facebook till Instagram de senaste halvåret. Facebook har ganska hög medelålder 45-50 år, medan Instagram är heldominerande när det gäller folk under 25.

– Vi är störst på alla sociala medier, utom Twitter som vi sköter ganska styvmoderligt.