Superbussen ska gå genom Huddinge

Förbifarten är en förutsättning för expressbusslinjen.
Förbifarten är en förutsättning för expressbusslinjen.
Nu dyker superbussen upp igen, en snabbusslinje från Haninge, genom Huddinge och upp till Täby. Ett gammalt förslag, nu i Centerpartistisk skepnad.

Kärt barn har många namn: Superbuss, Stockholmsbågen, Snabbuss – och nu Expressbuss.

Det är Centerpartiet i landstinget som nu föreslår en expressbusslinje mellan Arninge i Täby och Haninge via Sollentuna, Kista, Jakobsberg, Barkarby, Skärholmen, Kungens kurva och Flemingsberg.

Bussarna ska gå i egna körfält och avgå var tionde minut. Hela sträckan skulle klaras på under timmen, enligt tidigare beräkningar.

– Fler måste ställa bilen för att framkomligheten ska öka. Det är dags att vi på allvar har en kollektivtrafik för Stockholmsregionens yttre delar. Vi tror att Expressbusslinjen skulle kunna göra att fler ställer bilen och väljer att åka kollektivt, säger landstingsrådet Gustav Hemming (C).

Dammar av gammalt förslag

Han är dock inte först med idén. För ett par år sedan lanserade Skanska, Scania och analysföretaget WSP Stockholmsbågen mellan Täby centrum och Haninge.

Bekväma, moderna bussar som skulle ta resenärerna mellan Täby och Barkarby på 18 minuter och från Barkarby till Skärholmen på 13 minuter.

Och förra sommaren gjorde Socialdemokraterna ett utspel om Superbussen, som skulle gå mellan Täby och Tyresö, ett förslag som byggde på utredningen om Stockholmsbågen.

– Det finns ingen prestige i det här, det är något som behöver göras. Vi hade frågan uppe redan i förra valrörelsen, säger Hemming.

Busskörfält en förutsättning

Men trots att fyra år har gått och flera partier är med på idén har inget hänt. Det finns nämligen en hake.

För att bussarna ska kunna komma fram snabbt måste de ha egna körfält på vägarna, och det är inte möjligt i det befintliga vägnätet. Innan Förbifarten och Tvärförbindelse Södertörn har byggts blir varken Stockholmsbågen eller Expressbussen verklighet.

– Men vi tycker att vi ska göra vad vi kan med den befintliga infrastrukturen, och vi kan börja med att trimma kollektivtrafiken i nordost, säger Gustav Hemming.

Starta med Täby-Kista

En expressbuss mellan Arninge och Kista skulle vara möjlig, menar han.

– Vid Kista Science City pendlar 80 procent av arbetskraften från nordost. För dem är det svårt att ta sig dit med kollektivtrafik. En expressbuss skulle göra resan på 15 minuter.

Inte heller denna idé är ny. Även Miljöpartiet vill ha en superbuss på sträckan.

Hemmings poäng med att gå till val på frågan är att den ska få ökad tyngd och prioriteras upp. Centerpartiet är för Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn och menar att om det inte finns attraktiv kollektivtrafik kommer Förbifarten och Tvärförbindelse Södertörn att leda till ökad bilism.

Inte före 2026

Förbifarten beräknas tas i bruk 2026. Tvärförbindelse Södertörn, mellan Kungens kurva och trafikplats Jordbro, har ännu inte börjat byggas.

Planen är byggstart 2020 och att leden ska stå klar 2026, men projektet har under årens lopp dragits med stora förseningar.