Förslaget vill trimma Citybanan för pendeltåg

Sara Svanström (L) tycker att landstinget ska lägga ut för Trafikverket och trimma Citybanans signalsysten
Sara Svanström (L) tycker att landstinget ska lägga ut för Trafikverket.
Citybanans sega signalsystem är ett hinder för fler pendeltåg – och i regeringens nya infrastrukturpaket finns ingen uppgradering med.
Nu tycker Liberalerna att landstinget ska lägga ut för Trafikverket och betala för investeringen.

Citybanan, den nya järnvägen genom stan där pendeltågen går, togs i bruk förra året, men signalsystemet är ändå inte ”upp to date”.

Det gör att man inte kan köra maximalt många pendeltåg.

– Det är jättedåligt att en uppgradering inte ingår i regeringens infrastrukturplan. Det är tydligt att de inte satsar på Stockholmsregionen, säger Sara Svanström (L) vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

Nu föreslår Liberalerna att man tar 100 miljoner kronor av trafiknämndens överskott och ser till att få en intrimning av  signalsystemet gjord.

Då skulle man kunna köra 18-20 tåg per timme i vardera riktningen, mot dagens 16.

Lägger ut för Trafikverket

Pengarna räknar de med att få tillbaka av Trafikverket, vars ansvar det är att hålla järnvägen i gott skick.

För låg standard på järnvägen

Sara Svanström

Och det tycker inte Liberalerna att Trafikverket gör:

– Nej, det är för låg standard på järnvägen, främst signalsystem, växelfel och problem med kontaktledningar, säger Sara Svanström.

De har även förslag på hur störningarna i pendeltågstrafiken ska minimeras. Bland annat snabbare insatser av polis och väktare vid spårspring, sms-meddelanden eller flash-meddelanden vid störningar och att Trafikverket ska stå för kostnaderna för resegaranti och ersättningstrafik vid omfattande förseningar.