Sommaren 2022 gick Ekerö kommun ut med nyheten att en helt ny båttyp skulle trafikera linje 89.

Den elektriska luftburna båten skulle bidra till mindre vågsvall, vara miljövänligare och snabbare. Svårigheter att hitta komponenter till båten sköt fram premiären som i höstas var planerad till sommaren 2024.

Nu kommer nya besked. I veckan gick regionen ut med nyheten att premiärturen dröjer.

– Provperioden är flyttad till hösten. Nackdelen är att den blir framflyttad. Fördelen blir att perioden förlängs till hösten, våren och sommaren så det blir längre testperiod, säger Mikael Mahlberg, pressansvarig på båttillverkaren Candela.

Tappade testtid

En kall start på året ligger bakom.

– Issäsongen har varit väldigt lång. Den inföll tidigt och har hållit i sig sent. De tre senaste åren har vi kunnat köra året runt. Det kunde vi inte göra nu när nästan tre månader gick bort. Där förlorade vi viktig testtid. Det är huvudanledningen, säger Mikael Mahlberg.

I och med att premiären blir på hösten i stället för våren kan det komma att bli fler månader att använda snabbåten för pendlarna om nästa vinter blir kortare. Tidigare var planen sex månaders provperiod.

Michaela Haga (C), ordförande i trafiknämndens sjötrafikutskott, har förståelse för förseningen.

– Man måste respektera att det här är ett nytt typ av fartyg som behöver de tillstånd som krävs när den ska köra i kollektivtrafik med resenärer, säger hon.

Hon ser ingen risk att förseningen resulterar i ökade kostnader.

– Vi står för driften, så inga ökade kostnader för vår del, säger hon. 

I dagsläget finns inget spikat datum för premiären.

– Vi kommunicerar det lite närmare inpå provperioden när vi vet, säger Mikael Mahlberg.

Nu har det skjutits på det är några gånger. Ska man kunna tro på premiär i höst?

– Vi hoppas det och gör vårt absolut bästa. Vi hoppas att vi har tagit höjd för att det inte ska bli några ytterligare förseningar i projektet.