Du riktar kritik mot dessa bolag, men kritiken skall riktas mot den tandlösa Hyresgästföreningen som tillåter dessa affärsjuridiskt oetiska affärsmetoder sedan många år tillbaka, vilka tillämpas av kommunalägda fastighetsbolag.
Om man hyr en lägenhet bör man utgå ifrån att dörren till den är säker utan att behöva beställa en speciell säkerhetsdörr som i åratal måste betalas genom en förhöjd hyra även när den är betald av efterföljande hyresgäster.
Ytterligare smyghöjningar av hyran för befintliga och kommande hyresgäster sker genom att hyresgästen beställer exempelvis köksrenovering med köksluckor. När dessa är betalda fortsätter hyreshöjningen.
Affärsjuridiskt är detta att betrakta som ett bedrägeri men Hyresgästföreningens jurister sviker sina medlemmar genom att blunda för detta ogrundade lurendrejeri iscensatt av de kommunalägda fastighetsbolagen utan någon som helst affärsmoral.
I hyran ingår från början en viss procent för underhåll av en fastighet och den behåller fastighetsägaren oblygt för sig själv när han kräver att hyresgästen skall reparera dennes fastighetsbestånd från sin egen plånbok och smyghöja hyran för all framtid.
Detta borde juridiskt kunna bli prövat i ett rättsfall om Hyresgästföreningen inte blundade för sina medlemmars intressen.