I Göteborg plankar var tredje resenär på spårvagnen, enligt undersökning gjord av Mitt i. Det har gått så långt att det blivit socialt accepterat, en utveckling vi inte vill se i Stockholm. Trots detta väljer Region Stockholms vänsterstyre att inleda ett experiment på Näckrosens tunnelbanestation, där spärrarna ska stå öppna i ett helt år. Resenärerna förväntas i stället blippa sin biljett i en automat. Fuskåkandet lär öka och intäkterna minska.

Experimentet i sig väntas kosta skattebetalarna närmare en halv miljon kronor. Men den stora frågan ligger inte där utan i hur stort intäktsbort­fallet blir.

Liknande försök vid Slussen 2004 resulterade i förlorade intäkter på 6,1 miljoner kronor. Under pandemin, när biljettkontroller pausades, ökade fuskåkandet med hela 70 procent. Erfarenheten är tydlig – lättare regler leder till mer fusk.

Samtidigt har det gått få förbi hur styret i Region Stockholm genomfört historiska nedskärningar i buss­trafiken. Var sjätte busslinje i innerstan har dragits in, och i flera kommuner har turer försvunnit. I Solna har till exempel borttagandet av buss 57 till Frösunda skapat enorm frustration.

Vi kristdemokrater menar att ­vänsterstyret i Regionen prioriterar helt fel. Vi säger nej till spärrfria ­stationer och ja till fler bussar.