Var din barndomsdröm att köra lastbil? Har du gått ut gymnasiet och funderar på vad du ska göra om några år? Är inte ditt jobb roligt längre – dags att pröva något nytt?
Här är en bransch där du näst intill garanterat får jobb. Förutom ditt B på bilkörkortet står bara några bokstavskombinationer i vägen: CE, YKB och ADR.
Jag har träffat Magnus Gustavsson på Enköpings Åkeri i Skolsta – fortfarande ”Liljanders” för många i bygden. Magnus tillhör familjeföretagets fjärde generationen och är vice vd.
Magnus berättar att åkeriet behöver nyanställa mellan fem och tio chaufförer varje år, trots att en mycket stor del av de 90 chaufförerna är trotjänare.
– Det händer att en och annan av våra anställda vill jobba fram till 70, eller till och med över. Men personalomsättningen finns där. Någon vill börja studera eller gå till en annan arbetsgivare. Vi försöker att inte konkurrera med kostnadsdrivande löner.
Utan i stället, med vad?
– Ordning och reda. Trygghet. Vi kör för speditören Schenker och har en jämn ingång på jobb. Sånt betyder mycket. Återvändare, alltså chaufförer som slutat men kommer tillbaka, är inte ovanligt hos oss.
Ändå: Facket säger det. Åkeribranschens organisationer säger det. Snart saknar Sverige var tionde chaufför!
Det pågående kriget i Ukraina har på några veckor ökat bristen.
Fem procent av körningarna har utförts av ukrainska åkerier. Dubbelt så mycket om statistiken också omfattar ukrainska förare med andra arbetsgivare.
– Ukrainska chaufförer får gärna söka jobb hos oss eller andra svenska åkerier med de schyssta villkor som gäller här, säger Magnus Gustavsson.
Det är nämligen ingen hemlighet att både fack och åkeribranschen kritiserat de närmast slavliknande förhållanden som många ukrainska chaufförer jobbat under. Precis som kollegor från en del andra forna östländer.
Det lilla utrymmet med en brits bakom förarstolen är deras matplats och sovplats, deras hem, under de långa veckorna i Sverige.
Utländska chaufförer, med full behörighet anställda av svenska åkerier, kan alltså vara lösningen på vår inhemska brist.
Men varför brist över huvud taget? Svaret finns alltså i bokstavskombinationerna CE, YKB och ADR. Eller rättare sagt, utbildningar som kostar pengar. Rätt så stora pengar. Magnus:
– CE som står för tung lastbil med tungt släp brukar inte vara något problem. Inte heller ADR, farligt gods, som bara tar någon enstaka dag.
Största hindret är alltså YKB, Yrkeskompetensbeviset, med en kurskostnad på 50 000 plus en månad i utbildningstid. Den kostnaden – som närmast dubblas till 100 000 med lön och sociala kostnader inräknad – vill ingen tilltänkt arbetsgivare ta.
Dessvärre inte heller staten i form av arbetsmarknadsåtgärd. Där är slantarna för utbildningar av det här slaget – trots branschens rop på hjälp – slut sedan år tillbaka.
Jobben finns, en del regioner skriker till och med efter arbetskraft. Många, många, unga vill bli lastbilschaufför. Men för de flesta blir ändå Drömjobbet med stort D kvar på andra sidan åkeriets stängsel.