Hur kan Kia ständigt ligga i topp på de svenska försäljningslistorna? Månad efter månad?
Dessutom vet jag att Sverige är Kias största marknad i Europa och andra hemmaplan i världen – närmast efter tillverkarlandet Sydkorea!
Inte blev min nyfikenhet mindre när jag såg en helsidesannons från Aros Auto med jätterubrik i vår egen lokaltidning, Mitt i: REKORDÅR
Hur i hela fridens da’r är det möjligt att en återförsäljare av Kia slog rekord 2021 när hela branschen knäade under pandemi och halvledarbrist?
Platschef Lars Hillerstigs nedbrutna statistik visar att Kia är den mest sålda bilen inom hans distrikt; Enköping fram till Bålsta åt ena hållet och halvvägs till Västerås åt det andra. 285 sålda Kia till lokala kunder, före Volvo (236) och Volkswagen (184).
Efter en halvtimmes samtal – om vi skippar det som kan kallas säljsnack, typ nöjda kunder, världens bästa personal, brett modellutbud, bästa generalagenten och topp-topp i alla kundundersökningar – skönjer jag tre anledningar till Kias svenska framgångar.
Den första stavas Saab.
Nummer två handlar om att många bilar var under leverans från fabriken, grundat på tidigare försäljningssiffror, när bristen på kretskort slog till.
Den tredje framgångsfaktorn tycks vara lyckade leasing-paket, inte minst på privatsidan.
Vi börjar med Saab – det hedervärda svenska bilmärket, som konkursade i december 2011.
Lasse Hillerstig nämner det bara i förbifarten, som en parentes:
”… rätt många gamla Saab-handlare i ledet”.
Tror jag kan historien. När Saab packade ihop stod många påkostade bilhallar tomma. Saab-handlarna letade efter ett nytt bilmärke. Kia hade bilarna, men representation kunde vara bättre. Det tog några år, men till slut möttes Kia och de tidigare Saab-handlarna. Sverige fick många proffsiga återförsäljare ur Saabledet – så gott som gratis.
Anledning två redan avklarad; alltså att fabriken hann leverera många bilar innan bristen på halvledare slog till.
Tredje framgångsfaktorn heter leasing. Hillerstig:
– Fyra av fem levererade nybilar i fjol är leasade. Kia-programmet är brett och vi måste helt enkelt ha legat rätt i förhållande till vad kunden tänkt sig.
Hillerstig berättar att två av de senaste kunderna, som valde leasing, hade passerat de 80.
– Oavsett vad skälet än är kan det kännas tryggt att inte binda upp sig för mer än tre år. Dessutom vet du i förväg vad bilen kostar månad för månad.
När det gäller leasingvågen finns det ändå något som Lars Hillerstig ångrar:
– Att vi gick ut så försiktigt. I dag har vi en jättestor brist på begagnat. De få bilar som ändå kommer in när leasingtiden gått ut, alltså efter de tre åren, står bara någon dag i hallen innan de rullar ut igen.
Okej, 2021 blev All Time High. Slås rekordet 2022?
– Sedan någon månad har vi tyvärr samma problem med leveranser som kollegorna. Orderboken fylls ändå hur snabbt som helst. Men nu handlar det om fabrikens möjlighet att leverera.
När jag lämnar Aros Auto, tidigare namn Bilforum, fastnar blicken på skylten: SAAB Service. Historiens vingslag!