Extremväder hör vi tyvärr allt oftare om och bygger vallar som skydd. Men när butikerna lockar med ”EXTREMREA” – hur ska vi vanliga döingar klara att stå emot?
I alla tider var november en grå och lagom trist månad i Sverige. Men runt år 2013 förändras allt. Handeln influerades av det amerikanska fenomenet Black Friday, som inträffar i samband med Thanksgiving och som inleder julhandeln.
Historiskt sägs det vara shoppingdagen då röda minussiffror förvandlades till svarta, alltså klirr i kassan och vinst.
Men en simpel readag räckte inte, inte ens i landet lagom. Näthandeln ställde snabbt om till Black Weekend som växte till Black Week. Nu är det inte helt ovanligt med en Black Month.
Tänk, en hel månad att blunda för låga priser. Det borde väl åtminstone finnas gratis skygglappar för lättpåverkade.
Nej, konsumenten måste ta eget ansvar och klara sig mot extremrean själv. Trots att butiker inte sällan kritiseras för att locka med priser som faktiskt inte var lägre än veckan innan. Och för att extremrea indirekt kan leda till extremväder.
Samtidigt har myntet alltid två sidor. Kritiken mot kritiken mot köphetsen menar att tunna plånböcker faktiskt har chans att fynda under realisation.
”Dealen: Köp två betala för en.”
Jag visste inte ens att jag behövde en smörgåsgrill. Bäst att köpa två!