Vägunderhåll är som att gå till tandläkaren. Först är det ett hål. Sedan ska hålet repareras – inte roligt – men när arbetet väl är klart andas du ut, och allt känns plötsligt så mycket lättare.
Tror att du känner igen dig. Desto svårare att förstå vad den avgående chefen för Trafikverket, Lena Erixon, nyligen sa i en avskedsintervju för SvD:
”Det mest bekymrande är att vi med den här nivån på vägunderhållet fortsätter att tappa funktion på vägnätet”.
Jaha, du var generaldirektör under sex år – borde du inte ha satt ner foten litet tidigare?
Bakom uttrycket ”tappa funktion” döljer sig sprickor, potthål, spår i vägen och annat som förstör. Att sänka fartgränser är ett rätt verkningslöst botemedel mot tandvärk av det här slaget.
På en fråga alldeles nyligen till en projektledare på Trafikverket om vilka underhållsarbeten som ska göras inom Enköping och Håbo under 2022, blev det bara en suck och ett uppgivet svar:
”Vi har just nu gått ut med upphandlingarna, vi får avvakta svaren och sedan se vad vi har råd med”.
Trots denna dystra profetia runt underhåll och reparationer kommer det att ske stora ting i vårt närområde. En plåga under byggtiden, men när det hela är klart; en efterlängtad förbättring.Det handlar om väg 55, pulsådern in till residensstaden Uppsala och det handlar om ”felande länken” på E18: Två dryga mil för att få en sammanhängande motorväg västerut från Stockholm förbi Örebro.
Först 55:an som är mötesfri 2+1 förutom Enköping – Litslena (6,5 km) och Örsundsbro – Kvarnbolund (15,7 km). Grovt räknat alltså ungefär hälften av den totala sträckan.
Trots sedvanliga prutningar ser det ut att bli något väldigt fint, där en gångbro över vägen i Skolsta (äntligen!) bara är en liten del.
Efter samråd med boende, med kommun, region och myndigheter håller projektörerna som bäst på att komplettera kartan. Pendlarparkeringar för både bilar och cyklar, upprustade hållplatser, accelerationsfält för bussarna, plus som jag nämnde, en och annan gångbro – men just här finns något som sticker ut:
Hela fyra faunabroar, varav en utöver grundförslaget. Faunabroarna har jordlager, gräs, träd och buskar för stort vilt som älgar, hjortar och rådjur. Så mycket likt den omgivande naturen som möjligt.
Planeringsarbetet klart i år. Kontrakt skrivna 2023, Byggstart 2024. Klart 2026. Stora störningar i trafiken. Inget annat är att vänta. Men som sagt, den som väntar på något gott…
Förresten, fortsättningen på det gamla talesättet kan mycket väl vara: ”… väntar ofta för länge”.
Det gäller framför allt 2,5 mil bortglömd motorväg på andra sidan Västerås ett par kilometer efter Erikslund (Ikea). Ordet skandal är slitet, men motorväg byggdes från båda hållen för bra många år sedan!
Under mellantiden en ständig plåga med ideliga köer och ideliga omledningar över ett riktigt dåligt lokalt vägnät.
Efter julisemestern försvinner också 2+1, nu blir det ett enda körfält i båda riktningarna under fyra år framåt.
Men inte heller ett tandläkarbesök kan skjutas upp hur länge som helst.