Alldeles bakom KTH på Östermalm ligger det skyddade naturområdet Lill-Jansskogen som är en del av Kungliga nationalstadsparken.
Denna skog skulle kunna lösa Stockholms trafikproblem och sätta fart på tillväxten i regionen för lång tid framåt, enligt ett förslag som Stockholm Handelskammare nu kastar in som en brandfackla i debatten.
Om hela Lill-Jansskogen skulle säljas och bebyggas med 10 000 bostäder skulle staten kunna dra in 27 miljarder kronor – exakt den summa som i dag saknas för att bygga Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten.
Carl Bergkvist, Stockholms Handelskammare
Stockholms handelskammare
– I över hundra år har man pratat om en Östlig förbindelse utan att man kommit till skott. Nu har regeringen öppnat upp för alternativa finansieringslösningar och det ger oss ett guldläge att tänka nytt, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Sveriges tillväxtmotor
Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska kunna behålla sin roll som Sveriges tillväxtmotor, framhåller han.
Den gröna sträckningen, Östlig förbindelse, skulle fullborda en ringled runt Stockholm.
Stockholms Handelskammare
– Den skulle knyta ihop arbetsmarknaden i regionen. De stora företagens huvudkontor i norrort skulle kunna klara sin kompetensförsörjning på ett helt annat sätt genom att människor i söderort får nya pendlingsstråk, säger Carl Bergkvist.
Dessutom leder man bort trafik från innerstan vilket ger nya möjligheter till stadsutveckling.
Om man exploaterar hela skogen, som är på cirka 26,5 hektar, behövs ingen annan finansiering av den tänkta motorleden – varken med skattemedel, biltullar eller vägavgifter, enligt Handelskammaren.
Men förslaget är kontroversiellt. Byggandet i Lill-Jansskogen skulle behöva bli mycket tätt för att kalkylen ska gå ihop – med en högre exploateringsgrad än i exempelvis den nya Hagastaden.
Exploateringsgraden skulle bli högre än i nya Hagastaden, som fått kritik för att vara för tätbebyggd.
Stockholms stad
Alternativt förslag
Därför presenterar Handelskammaren samtidigt ett alternativt förslag, där man bara bebygger en del av marken och kompletterar med en tredjedel skattefinansiering och en tredjedel vägavgifter.
Carl Bergkvist menar att båda varianterna är genomförbara och seriösa förslag. Men huvudsyftet är att få igång en debatt, medger han.
Flaskhalsarna för den som vill bilpendla från söderort till norrort hämmar regionens tillväxt, menar Handelskammarebn.
If
– Bollen ligger hos regeringen. Vi hoppas att vårt förslag ska bli en vitamininjektion som gör att arbetet kommer igång lite snabbare, säger han.
M: Dåligt förslag
När förslaget presenterades på fredagen väckte det kritik bland annat från Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
– Förslaget om att sälja Lill-Jansskogen och bygga bostäder är dåligt. Vi ska inte exploatera och bygga bostäder i ett grönområde som är uppskattat av Stockholmarna, säger han.
Christofer Fjellner håller helt med om att Östlig förbindelse ska byggas, men menar att den behöver finansieras på något annat sätt.