JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

10 000 nya bostäder på Östermalm kan finansiera ringleden

I Lill-Jansskogen börjar promenadstråken in mot Norra Djurgården. Skogen är värd mycket också som exploateringsobjekt, menar Handelskammaren.

I Lill-Jansskogen börjar promenadstråken in mot Norra Djurgården. Skogen är värd mycket också som exploateringsobjekt, menar Handelskammaren.

Stockholms Handelskammare/Mitt i

20250214120001
20250215123159
2025-02-14
12:00
2025-02-15 12:31

Bygg en ny stadsdel med 10 000 bostäder i Lill-Jansskogen vid KTH och använd intäkterna till att finansiera Östlig förbindelse. Det är Handelskammarens förslag för att få in de saknade miljarderna.

Alldeles bakom KTH på Östermalm ligger det skyddade naturområdet Lill-Jansskogen som är en del av Kungliga nationalstadsparken.

Denna skog skulle kunna lösa Stockholms trafikproblem och sätta fart på tillväxten i regionen för lång tid framåt, enligt ett förslag som Stockholm Handelskammare nu kastar in som en brandfackla i debatten.

Om hela Lill-Jansskogen skulle säljas och bebyggas med 10 000 bostäder skulle staten kunna dra in 27 miljarder kronor – exakt den summa som i dag saknas för att bygga Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten.

Carl Bergkvist, Stockholms Handelskammare

Carl Bergkvist, Stockholms Handelskammare

Stockholms handelskammare

– I över hundra år har man pratat om en Östlig förbindelse utan att man kommit till skott. Nu har regeringen öppnat upp för alternativa finansieringslösningar och det ger oss ett guldläge att tänka nytt, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Sveriges tillväxtmotor

Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska kunna behålla sin roll som Sveriges tillväxtmotor, framhåller han.

Den gröna sträckningen, Östlig förbindelse, skulle fullborda en ringled runt Stockholm.

Den gröna sträckningen, Östlig förbindelse, skulle fullborda en ringled runt Stockholm.

Stockholms Handelskammare

– Den skulle knyta ihop arbetsmarknaden i regionen. De stora företagens huvudkontor i norrort skulle kunna klara sin kompetensförsörjning på ett helt annat sätt genom att människor i söderort får nya pendlingsstråk, säger Carl Bergkvist.

Dessutom leder man bort trafik från innerstan vilket ger nya möjligheter till stadsutveckling.

Om man exploaterar hela skogen, som är på cirka 26,5 hektar, behövs ingen annan finansiering av den tänkta motorleden – varken med skattemedel, biltullar eller vägavgifter, enligt Handelskammaren.

Men förslaget är kontroversiellt. Byggandet i Lill-Jansskogen skulle behöva bli mycket tätt för att kalkylen ska gå ihop – med en högre exploateringsgrad än i exempelvis den nya Hagastaden.

Exploateringsgraden skulle bli högre än i nya Hagastaden, som fått kritik för att vara för tätbebyggd.

Exploateringsgraden skulle bli högre än i nya Hagastaden, som fått kritik för att vara för tätbebyggd.

Stockholms stad

Alternativt förslag

Därför presenterar Handelskammaren samtidigt ett alternativt förslag, där man bara bebygger en del av marken och kompletterar med en tredjedel skattefinansiering och en tredjedel vägavgifter.

Carl Bergkvist menar att båda varianterna är genomförbara och seriösa förslag. Men huvudsyftet är att få igång en debatt, medger han.

Flaskhalsarna för den som vill bilpendla från söderort till norrort hämmar regionens tillväxt, menar Handelskammarebn.

Flaskhalsarna för den som vill bilpendla från söderort till norrort hämmar regionens tillväxt, menar Handelskammarebn.

If

– Bollen ligger hos regeringen. Vi hoppas att vårt förslag ska bli en vitamininjektion som gör att arbetet kommer igång lite snabbare, säger han.

M: Dåligt förslag

När förslaget presenterades på fredagen väckte det kritik bland annat från Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

– Förslaget om att sälja Lill-Jansskogen och bygga bostäder är dåligt. Vi ska inte exploatera och bygga bostäder i ett grönområde som är uppskattat av Stockholmarna, säger han.

Christofer Fjellner håller helt med om att Östlig förbindelse ska byggas, men menar att den behöver finansieras på något annat sätt.

Östlig förbindelse

Östlig förbindelse är en tänkt tunnel under Saltsjön och Djurgården som skulle binda samman Nacka med Ropsten och Norra Djurgårdsstaden.

Eftersom det aldrig har gått att nå någon överenskommelse om finansiering har projektet legat i malpåse under lång tid.

I sin höstbudget 2024 öppnade regeringen upp för "alterantiva finansieringlösningar" av Östlig förbindelse, vilket väckte nytt hopp hos projektets förespråkare.

I Handelskammarens finansieringsförslag handlar det om en renodlad vägtunnel. Andra förslag har lagts fram som förespråkar att en tunnel också byggs för spårtrafik.

Källa: Mitt i

PetterBeckman
08-550 550 77

Trafikexperter sågar Östlig förbindelse: ”Förvärrar problemen”

Nyheter
 Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Mostphotos/Trafikverket

Professorer: Kraftigt ökad biltrafik ✔ Parkerings­­brist på Östermalm ✔ "Som att knäppa upp bältet"

 Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Mostphotos/Trafikverket

 Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Mostphotos/Trafikverket

Trafikexperter sågar Östlig förbindelse: ”Förvärrar problemen”

Nyheter
 Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.

Mostphotos/Trafikverket

Professorer: Kraftigt ökad biltrafik ✔ Parkerings­­brist på Östermalm ✔ "Som att knäppa upp bältet"

Senaste nyheterna

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Mostphotos

Sågar höjningen: Sjuka stockholmare kan avstå medicin

Nyheter

Högkostnadsskyddet höjs med 900 kronor ✔ Ministerns svar: "måste höjas för att klara en långsiktig finansiering"

Fullt av folk på invigningen av Fritidsbanken i Skärholmen i vintras.

Fullt av folk på invigningen av Fritidsbanken i Skärholmen i vintras.

Fritidsbanken

Då får Huddinge gratis utlåning av sportprylar

Nyheter

Öppnar snart ✔ Inlämningsplatser runt om i kommunen ✔ "Jätteglad att vi nästan är i mål"

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Emma Löf Hagström

Nu börjar trygghetsvandringarna igen

Nyheter

Chans för Järvaborna att påverka sitt närområde

Sågar höjningen: Sjuka kan avstå från att hämta ut medicin

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Medicinen blir 900 kronor dyrare för dem som ordineras många läkemedel.

Mostphotos

20250318191529
20250318153529
2025-03-18
19:15

Högkostnadsskyddet höjs från 2 900 kronor till 3 800 kronor enligt ett regeringsförslag. Men Region Stockholm tycker att det blir alltför dyrt för många patienter.

Den högsta summa som patienter själva betalar för läkemedel, det så kallade högkostnadsskyddet, är i dag 2 900 kronor under en tolvmånadersperiod.

Nu föreslås taket höjas till 3 800 kronor, en höjning med 30 procent. Höjningen träder i kraft den 1 juli.

Men förslaget har fått kritik, inte minst från pensionärs- och patientorganistioner.

Risker

Även regionstyrelsen i Stockholm, som haft ärendet på remiss, sågar höjningen.

Risken finns att patienter med dålig ekonomi inte hämtar ut ordinerade läkemedel.

"Blir läkemedelskostnaderna för höga för den enskilde finns en risk för att man avstår från behandling – med ökad risk för komplikationer, en försämrad hälsa och behov av akut sjukvård" skriver de.

Även Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, den statlig myndighet som beslutar om vilka läkemedel som ska ingå i högkostnadsskyddet, anser att analysen av höjningens effekter är ofullständig.

"Nödvändigt"

Höjningen motiveras med att statens subvention av läkemedel skjutit i höjden. Kostnaden har ökat med 49 procent från 2012 till och med 2024, medan motsvarande ökning för patientens egenavgift har varit 17 procent, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

En åldrande befolkning och medicinska framsteg, som ger ökade möjligheter till behandling, gör att kostnaderna ökar allt snabbare, menar de. Under 2025 tillförs 6 141 miljoner kronor till läkemedelsförmånerna.

– Det är nödvändigt att öka kostnaderna i statens budget för läkemedel för att säkerställa att alla patienter får tillgång till de behandlingar de behöver. Men det kräver också att patienternas egenavgift behöver höjas för att klara en långsiktig finansiering, säger sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD).

Så funkar högkostnadsskyddet

Läkemedel upp till 1 450 kronor ingen rabatt. 1 juli: upp till 2 000 kronor.

Läkemedel 1450-2 768 kronor 50 procents rabatt. 1 juli: 2 001-3 586 kronor 25 procents rabatt.

Läkemedel 2 769-5 142 kronor 75 procents rabatt. 1 juli: 3 587-5 300 kronor 75 procents rabatt.

Den som kommer upp i 2 900 kronor på tolv månader får frikort resten av perioden. 1 juli: frikort efter 3 800 kronor.

Källa: ehälsomyndigheten

IngridJohansson
08-550 551 04