Nästa år ska nya reklamavtal för kollektivtrafiken handlas upp vilket ger SL chansen att förbättra sin ansträngda ekonomi.
Idag har SL reklamintäkter på 300-400 miljoner årligen. Detta skulle kunna öka markant genom digitalisering, bedömer regionens trafikförvaltning.
Intäkterna per annonsplats kan bli sex till tio gånger högre om man ersätter statiska tavlor digital reklam, eftersom fler annonsörer kan dela på utrymmet.
Av de 2000 så kallade stortavlor som finns längs tunnelbanespåren föreslås 400 bytas ut mot digitala skärmar, i de nya avtal som börjar gälla 2026.
Reklamskyltarna längs många av t-banespåren kan bli digitala efter nästa års upphandling.
Mostphotos, Roland Magnusson
Blandade känslor
Även ett hundratal busskurer föreslås få digitala reklamytor. Bussar och tunnelbanevagnar ska i högre grad kunna folieras, alltså att de kläs in i reklambudskap.
Resenärer som skyndar förbi de stora reklamskärmarna på Stockholm City-stationen uttrycker blandade känslor.
– Jag vet inte om man måste digitalisera och snabba upp allting hela tiden. Det är ganska charmigt som det är nu. Men om det gör att SL-priserna kan hållas nere kanske jag ändrar åsikt, säger Lina Betnér från Vällingby.
M vill ha mer
Moderaterna i Region Stockholm har i flera år drivit på för fler digitala reklamlösningar.
– Nu ger de mig rätt. Men jag tycker att de lägger ribban för lågt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Bland annat tycker han att samtliga stortavlor längs tunnelbanespåren, inte bara vissa, ska ersättas med digitala skärmar.
"Positivt för tryggheten"
– Varje krona vi får in i reklam är en krona mindre i biljettökning eller neddragen busstrafik, säger Tamsons.
Den digitala reklamens ljus- och bildväxlingar skulle också ge positiva effekter på den upplevda tryggheten, menar trafikförvaltningen.
Claes Kugelberg, kommersiell direktör på utomhusreklamföretaget Clear Channel, som haft avtal med SL i 25 år, fortsätter gärna utöka antalet digitala reklamskyltar.
– Men det betyder inte att man ska digitalisera allt, det finns fortfarande en stor efterfrågan på analog reklam, säger han.
"Drastiskt minskade intäkter"
Han är också kritisk mot att SL ska dela upp upphandlingen i olika avtalsområden, så att det blir ett avtal för de mest trafikerade knutpunkterna och ett annat för de mindre stationerna längre ut.
– Det gör det svårare att erbjuda de annonspaket med stark räckvidd i hela Stockholm som våra kunder vill ha. Det är ett säkert sätt att drastiskt minska intäkterna och direkt motarbeta SL:s mål att öka intäkterna, säger Claes Kugelberg.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarar på kritiken:
– Vår bedömning är att den nya modellen är den som kan ge bäst intäkter som en helhet, och på så sätt gynnar stockholmarna. Enskilda bolag har givetvis andra prioriteringar men jag kan inte kommentera dessa när en upphandling ska inledas.
Enkät: Vad tycker du om mer rörlig reklam i kollektivtrafiken?
Aabed Azam
Tom M Kronestedt
Aabed Azam, Nacka
– Jag störs inte så mycket av det, man ser ju mycket reklam på tv hela tiden ändå. Och alltid kan man se något intressant som man vill köpa.
Towa Halvardsson
Tom M Kronestedt
Towa Halvardsson, Salem
– Jag tycker det blir för mycket, det är redan snurrigt nere i tunnelbanan med så mycket folk och ingenting som står stilla. Jag vill inte ha mer av det.
Ruben Heineke
Tom M Kronestedt
Ruben Heinke, Tyskland/Järfälla
– I kollektivtrafiken tycker jag det funkar, det känns mer störande med rörlig reklam ute på stan. Nere i tunnelbanan kollar folk ändå bara i sina mobiler.