43 miljoner kronor – så mycket kommer det kosta när en 600 meter lång gång- och cykelbana anläggs längs södra Akallalänken, samtidigt som vägen mellan Akallalänken och Järva begravningsplats anpassas och två busshållplatser byggs till.

Det har tidigare byggts cykelbana längs norra delen av Akallalänken, och det här blir den sista sträckan som kommer knyta ihop Akalla med Hjulsta.

Samtidigt vill staden göra det smidigare för besökare till nya begravningsplatsen, genom att både utöka de kollektiva alternativen och göra vägen bättre, berättar Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd.

– Det blir två flugor i en smäll, dels att binda ihop Akalla med Hjulsta även för cyklister – men också underlätta för människor att ta sig till Järva begravningsplats, som ju invigs senare i höst. I dagsläget saknas det goda förbindelser för besökare som reser såväl kollektivt som med cykel, bil eller till fots, säger han.

Arbetena ska utföras i samband med att Trafikverket lägger om södra Akallalänken till en ny sträckning, som en del av arbetena med Förbifart Stockholm.

Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad.

Klara B Orreteg

Regionalt cykelstråk

Nya gång- och cykelbanan är en del av det regionala cykelstråket och ett primärt cykelstråk i stadens cykelplan.

Lars Strömgren tror att det kommer användas av många, både Järvabor och andra.

– Som med all infrastruktur kommer de både underlätta lokalt och regionalt: De kommer användas för rekreationscykling, av folk som arbetspendlar och av folk som vill ta sig till begravningsplatsen, säger han.

Busshållplatserna kommer ligga i slutet av den nya delen av Akallalänken, på andra sidan E18 om Hjulsta bollplan, ungefär.

På andra sidan E18, här sett från Hjulsta, kommer Akallalänken dras om.

På andra sidan E18, här sett från Hjulsta, kommer Akallalänken dras om.

Emma Löf Hagström

Intrång i reservat

I samband med arbetet kommer man att göra intrång i Igelbäckens kulturreservat, något som innebär att man åläggs att genomföra kompensationsåtgärder.

Bland annat kommer området mellan Akallalänkens nya dragning och Tenstaterrassen, som håller på att byggas, fyllas med nya träd och buskar. Man kommer göra en dämning av Djupanån, och återskapa en skogsbacke vid Hansta naturreservat.

– Järvafältet är en fantastisk plats. På det här sättet gör vi fältet och begravningsplatsen mer tillgängliga, samtidigt som vi får göra kompensationsåtgärder som ger positiva effekter, det känns väldigt bra, säger Lars Strömgren.

Projektet kommer påbörjas senare under hösten, och beräknas vara klart 2026.