Hötorget är en av Stockholms äldsta t-bansestationer, den öppnade den 26 oktober 1952. Nu ska den få ett lyft – i gammal stil.

Resenärer och inkommande tåg på Hötorgets station 1960.

Resenärer och inkommande tåg på Hötorgets station 1960.

Herbert Lindgren/Stadsmuseet i Stockholm

– Stationen är byggd på ett speciellt sätt och har ett väldigt högt bevarandevärde, men är tyvärr i dåligt skick, säger Claes Keisu, press­ansvarig på regionen.

Stationen är en så kallad cut and cover station. Det innebär att man grävt stora gropar som man sedan täckt över, till skillnad från i dag när man i stället spränger tunnlarna.

– Både Rådmansgatan och Götgatan har sådana stationer. På 50-talet var i princip hela Klarakvarteren en stor grop och även T-centralen är byggd med den tekniken. 

Tillbaka till originalet

Upprustningen ska återställa stationen till hur den såg ut 1959.

– Den har redan många detaljer kvar från det året. Dessutom har vi kvar gamla ritningar så det kändes som ett naturligt val.

Kaklet på stationen går i sju olika nyanser av blått, och kan enbart tillverkas på Lidköpings kakelfabrik.

Kaklet på stationen går i sju olika nyanser av blått, och kan enbart tillverkas på Lidköpings kakelfabrik.

Fanny Cassel

En byggnadsantikvarie hjälper till med att hantera de kulturhistoriska aspekterna.

Just nu pågår arbete med att byta ut de kakelplattor som är slitna. Den karakteristiska blå färgen blir dock kvar.

– Allt kakel kommer att reproduceras efter stationens sju originalkulörer i blått. Arbetet görs av Lidköpings kakelfabrik som faktiskt är den enda fabriken i landet som kan tillverka den typen av plattor.

Inte den enda stationen

Även papperskorgarna på stationen har återställts till orange ursprungsfärg.

Senare i år ska även Kungsträdgårdens tunnelbanestation få ett ansikts­lyft.

Där ska man åtgärda vatten­skador, måla om och laga skadat golv och bänkar. Även växtbäddarna mot entrén­ till Arsenalsgatan ska ersättas.

Därefter påbörjas en restaurering­ av blå linjens station vid T-centralen.

– Vi har som ambition att renovera en eller två tunnelbanestationer per år, men hur många vi kan göra är en fråga om budget.

Restaureringen av Hötorget planeras vara klar i slutet av 2025 och budget är 15,5 miljoner kronor.

Vad tycker du om att behålla kaklet?

Amene Tesfaye, 37.

Amene Tesfaye, 37.

Fanny Cassel.

Amene Tesfaye, 37:

– Jag tycker absolut att man ska behålla det gamla. Underhåll och behåll säger jag!

Marie-Louise Jansson, 64.

Marie-Louise Jansson, 64.

Fanny Cassel.

Marie-Louise Jansson, 64:

– Jag har aldrig riktigt funderat på hur stationen ser ut, trots att jag vuxit upp här i området. Men det är kul att de behåller det ursprungliga utseendet tycker jag. Sedan finns det säkert andra som tycker att stationen ska vara modernare.

Carina Karlsson, 59.

Carina Karlsson, 59.

Fanny Cassel.

Carina Karlsson, 59:

– Jag gillar det här gamla, det känns tryggt. Jag är så trött på det moderna och att allt ska göras om hela tiden, däremot­ har jag inget emot att man restaurerar och återställer.