Han skriver om sin vardag, kommer med råd till villaägarna och önskar god morgon.

Snöröjaren Rasmus Johansson gick med i lokala Facebookgrupper i Spånga tidigare i vinter sedan han tilldelats Bromsten som nytt ansvarsområde.

”Det klagades friskt”

Han ville skapa sig en uppfattning om hur folk såg på snöröjningen. 

– Det klagades friskt, kan jag säga. Man ifrågasatte helt enkelt varför vi gjorde som vi gjorde, berättar Rasmus Johansson när vi träffar honom under ett arbetspass längs Sundbyvägen.

Men Rasmus presenterade sig i grupperna. Han blev helt transparent, som han uttrycker det. Han ville bli den folk talade till, inte om.

– Jag började svara på frågor, och det har gett resultat.

Många tips till redaktionen

Mitt i:s redaktion har blivit nedlusade med läsartips från Spångabor i vinter om den populära snöröjaren. Rasmus bara skrattar när vi berättar om det.

– Jag hade absolut inte förväntat mig det. Jag trodde jag skulle bli hatad. Folk i i min omgivning trodde också det värsta.

Ett av de vanligaste problemen för snösvängen är att villaägare inte tänker på att hålla efter buskar och grenar som sticker ut från tomten och försvårar snöröjningen.

Bonde till vardags. Lantbrukaren Rasmus Johansson driver gård utanför Enköping, men har sedan 2010 snöröjt i Stockholm och Uppsala om vintrarna. "Det är ett bra extrajobb om vintern när man har mindre att göra hemma på gården."

Bonde till vardags. Lantbrukaren Rasmus Johansson driver gård utanför Enköping, men har sedan 2010 snöröjt i Stockholm och Uppsala om vintrarna. "Det är ett bra extrajobb om vintern när man har mindre att göra hemma på gården."

Mikael Andersson

– Våra traktorer är ju stora och höga, många tänker inte på att detta är i vägen för oss. Men jag ser ju att folk i Spånga börjat klippa sina träd efter det jag skrivit, det är fantastiskt.

Vad klagar folk mest på?

– Varför vi lägger upp en snövall mot ens bil eller uppfart.

Och vad är ditt svar då?

– Ja, det finns inga bra platser att göra sig av med snön på. Stockholm är inte planerat för snömängderna.

– Men lika många anser att stadens app (Tyck till) inte fungerar och att inget händer när de vill klaga på snöröjningen på sin gata. Då får jag förklara att appen fungerar, men att systemet såklart kan kännas trögt. De som klagar mest via appen får hjälp först.

Rasmus tror att han skapat större förståelse bland Spångabor om problemen snöröjarna står inför.

Detta är första vintern Rasmus snöröjer i Spånga. De tre senaste vintrarna har han kört i Kista.

Detta är första vintern Rasmus snöröjer i Spånga. De tre senaste vintrarna har han kört i Kista.

Mikael Andersson

– När folk vet att snöröjaren är en vanlig människa som lyssnar, så slutar man snacka ned den. Det skapar en bättre stämning. Ingen vill näthata någon när man vet att den man ger sig på lyssnar. Nu kommer man med konstruktiv kritik till mig, säger Rasmus.

Om någons bil står i vägen är gehöret på Rasmus uppmaning snabbt:

– Det går helt ärligt 5–10 minuter från att jag postar att en bil står i vägen, tills den är flyttad. Det är fantastiskt, säger han.

Hur långa är dina arbetspass?

– Vid ett normalt snöfall kör vi i 10 timmar.

I dag har klagomålen i gruppen på snösvängen minskat avsevärt och många menar att Rasmus Johansson ensam ligger bakom att samtalstonen kring snöröjningen i Bromsten blivit bättre.

Sprider värme

Att han sprider värme och lyfter stämningen, ser Bromstensbon Carina Ekstedt som en bonus.

– Rasmus är en fantastisk snöröjare. Att informera om var och när det ska plogas är otroligt bra. Dessutom leder det till att det blir riktigt bra snöröjt i Bromsten just nu. Fler snöröjare borde göra som Rasmus.