Öster om Hamburg. Söder om Lübeck. Där ligger Schwerin, huvudstad i förbundsrepubliken Mecklenburg-Vorpommern. Bland de knappa 100 000 invånarna finns en man som dagligen går upp klockan halv sex för att sällskapa sina katter Kafka och Shelby. Han passar då på att skriva, poesi eller texter, som antingen hamnar i någon diktsamling eller blir till en låt, innan dagens egentliga arbete startar.
Mannen är Johan Holmlund, sångare i indiebandet Easy, som fann sin nya utpost i livet tack vare kärleken och bröt upp efter nära 30 år i Göteborg.
Tyska skolmyndigheten
I Tyskland verkar han som svensklärare, jobbar för tyska skolmyndigheten och kan samtidigt jobba med sina författargärningar och sitt låtskrivande.
– Tre av mina diktsamlingar är utgivna på tyska. Jag har gjort läsningar här både på svenska och tyska, som har varit både välbesökta och välbetalda. De ser väl mig som något exotiskt, berättar han över telefon från hemmet.
– Jag förhandlar just nu med ett storförlag om en femte diktsamling.
Närheten till både Hamburg och Berlin gör att han också kan odla sitt stora intresse: musik.
– Tågbiljetterna är billiga. Innan coronan gick jag mycket på konserter. Här finns ju pengar, så artisterna kommer hit.
Till London
Men Tyskland i all ära. Hösten 2019 var han tillsammans med bandmedlemmarna i Easy, Sveriges främsta indieband med en över 30-årig framgångshistoria, i London för att spela in. Pat Collier, meriterad ljudtekniker och producent hade fått förtroendet.
– Han kan vår typ av popmusik, är rutinerad och gör saker utan att vi märker det. Typiskt brittiskt korrekt. Men vi visste att han gillade oss, berättar Johan Holmlund.
– Vi spelade in första albumet i London och att vara tillbaka efter 30 år... det kändes som en pånyttfödelse.
Snart väcks minnen till liv hos Johan Holmlund, som berättar om hur de tackade nej till MTV:s nya förslag om att spela unplugged. Det som gav artister och band från Eric Clapton till Nirvana nya framgångar.
Plåtade av Pennie Smith
– Och jag har precis kommit på att Pennie Smith fotograferade oss i Manchester i 90-talets början.
Jo, hon som plåtade den ikoniska bilden till the Clashs "London calling"-omslaget.
Johan Holmlund är dedikerad och engagerad. Knappt är intervjutiden slut förrän ett komplementerande mejl kommer:
"... hade gärna nämnt att t ex 'To See the Stars' handlar om att det är de unga som kan förändra världen, Greta T är en fantastisk förebild, 'Radical Innocence ' handlar väl mer om problemen som uppstar när man försöker och går vilse: What happens when you join the other side? 'Memory Loss' handlar om att försöka förändra till det bättre, tänker man alltid på sig själv?. 'Southern Water Communities handlar om härskare, diktator som tappar greppet...fria tolkningar naturligtvis."