Fikasugna Vallentunabor har hållit i plånboken de senaste åren. Det har tvingat Olof Jönsson att prioritera hårt i sortimentet för att få affärerna att gå runt.

I höst tycker han sig ha sett en förbättring.

– Det har kommit igång efter pandemin, de höga räntorna och allt annat. 

En sak i taget

Förra veckans dubbelsänkning av räntan kan ge mer i kundernas plånböcker och utrymme för mer hantverksbakat fika. På längre sikt lurar faror för ekonomin: Trumps hot om tullar som kan leda till handelskrig och återigen höjda priser.

– Men det är ingen idé att oroa sig för det nu, säger Olof Jönsson.

Inte bara världsekonomin påverkar försäljningen. Det gör också förändrade seder och traditioner. Förr började vi köpa saffransbröd från första advent med en peak vid lucia.

Mindre deg i december

– Då var lucia jättestort, men det har verkligen tappat och kanelbullens dag är fyra fem gånger större nu. Många tror att vi har mycket att göra i december men det har vi inte förrän de två sista veckorna fram till julafton. Det är som ett vakuum då, även om folk köper saffransknutar och lite mörkt bröd.

Kanske blir vi inte lika fikasugna under en period när vi också äter julbord och dricker glögg.

Men bagerierna lyckas ändå locka oss till sig med olika högtids- och tidsbundna bakverk.

Louise Kristoffersson

Den dag vi besöker Stenugnsbageriet är det den 6 november, Gustav Adolfsdagen, och i disken tronar bakelser dagen till ära. 200 stycken har monterats ihop av madeleinebotten, blåbärskompott, citroncurd samt vanilj- och färskostmousse.

Veckan innan såldes halloweeninspirerade bakverk och helgen därpå fars dagbakelser med hasselnöt och chokladmousse.

Och så satsar de på luncher.

– Alla dagar vi har mycket har Gästis lugnt och tvärtom. Det är lite beroende på vädret, de har lite tyngre rätter medan vi har mer sallader, smörgåsar och har börjat med soppa.