Metoden börjar kanske kännas bekant – yta tas från bilar och ges till fotgängare. Där bilar tidigare kört och parkerat ställs i stället möbler och lekredskap ut.

Det var vad som förra hösten testades i ett pilotprojekt vid tre skolor i Stockholm, under namnet "lekgator".

Nu står det klart att den som anlades utanför Björngårdsskolan på Södermalm kommer tillbaka – och blir permanent.

I vintras gjordes Högbergsgatan, utanför Björngårdsskolan, om till en lekgata.

I vintras gjordes Högbergsgatan, utanför Björngårdsskolan, om till en lekgata.

Malin Lövkvist

Ingen lek på lekgatan

Under testperioden togs delar av Maria Prästgårdsgata och Högbergsgatan i anspråk. När Mitt i tidigare skrivit om lekgatorna var föräldrar och skolans rektor positiva till att biltrafiken hamnade lite länge bort.

De var däremot inte så pigga på att låta barnen leka på själva lekgatan, då de menade att trafiken låg för nära inpå. Dessutom var flera grannar kritiska till att det blev svårare att köra i kvarteren.

– Vi har lyssnat på de synpunkter som kommit in och justeringar ska göras. Exakt hur det kommer se ut kan vi inte svara på än, men vi har tagit vara på erfarenheterna från försöket, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Angie Gray

På plats till sommaren

Mer detaljer om utförandet väntas i början av nästa år. Enligt uppdraget i budgeten för 2025 ska lekgatorna vara på plats i slutet av juni.

Förutom på Södermalm testades lekgator vid Norra Ängby skola i Bromma och vid förskolorna Lofoten och Regnbågen i Husby. Där har inga beslut tagits om att de ska införas permanent.

– Vi väntar fortfarande på utvärderingarna av testen där.

Tummen upp för lekgatan – även om ingen leker

Namnet till trots så har de lekande barnen uteblivit från lekgatorna utanför Björngårdsskolan. Däremot uppskattas försöket att begränsa trafiken av föräldrar – även om bilarna ändå kör lite väl nära.

Snötäcket har lagt sig över den nya lekgatan på Maria Prästgårdsgata utanför Björngårdsskolan. Ovanför hänger flaggspel och lampor som ­lyser upp i vintermörkret.

Lekgatorna är ett pilotprojekt från Stockholms stad, där biltrafik begränsas på gator runt skolor. Möbler och lekredskap tar bilarnas plats.

– Gatan var ganska lugn till att börja med, men det blir en säkrare miljö när parkeringarna tas bort. Med flaggorna och lamporna blir det jättevackert, säger Rebecca Schulze, som hämtar sonen Bastian, 9 år, från skolan.

Utanför Björngårdsskolan har Maria Prästgårdsgata gjorts om till en lekgata – det är ett pilotprojekt där bilar maka för sig för att ge barn mer utrymme i stadsrummet. Men när Mitt i är på plats är den fil som lämnats öppen vältrafikerad.

Utanför Björngårdsskolan har Maria Prästgårdsgata gjorts om till en lekgata – det är ett pilotprojekt där bilar maka för sig för att ge barn mer utrymme i stadsrummet. Men när Mitt i är på plats är den fil som lämnats öppen vältrafikerad.

Malin Lövkvist

”Säkrare för barnen”

Helt fritt från bilar är det dock inte – Maria Prästgårdsgata har blivit en gågata men en fil för bilar är fortfarande öppen. På andra sidan skolan har en av två filer på Högbergsgatan blivit lekgata.

Rektorn Lena Jilg menar att de själva inte uttryckt någon sådan önskan.

– Vi är mer intresserade av att få vår egen skolgård översedd. Men som rektor tycker jag så klart det är bra att trafiken inte kommer lika nära inpå och att det blir säkrare för barnen att ta sig från och till skolan, säger hon.

– Vi kommer inte att använda lekgatorna som en förlängning av skolgården. Ska barnen vara där behöver de en vuxen med som säkerhetsåtgärd, det är inget vi kan göra i nuläget. På Maria prästgårdsgata finns inte ens staket mot där bilarna kör.

Ett syfte med projektet har varit att få fler att välja bort bilen och cykla eller promenera till skolan. De Mitt i pratar gör redan det. Föräldern Sebastian Lejon tycker inte heller det varit speciellt rörigt med bilar på gatan vid hämtning och lämning.

"För min del hade de kunnat stänga av alla gator för bilar, säger Sam Lejon", här med sonen Sam, 9 år.

"För min del hade de kunnat stänga av alla gator för bilar, säger Sam Lejon", här med sonen Sam, 9 år.

Malin Lövkvist

”Obegriplig”

Grannen Anders Brisling tycker dock att lekgatan på Högbergsgatan är obegriplig.

– Nu finns bara en nedfart till Swedenborgsgatan, bilarna får köra en längre sträcka. Och utanför mitt hus stoppas trafiken upp, bilisterna vet inte vart de ska, säger han.

– Och jag har inte sett ett enda barn leka där. Vem vill leka på Högbergsgatan, en halvmeter från avgaser och trafik? De har redan en enorm skolgård. Det känns mer som mobbning mot biltrafiken.

En fil på Högbergsgatan har stängts av och blivit lekgata. Men entrén hit från skolan brukar hållas stängd och enligt rektorn har de inte planer på att använda den för lek.

En fil på Högbergsgatan har stängts av och blivit lekgata. Men entrén hit från skolan brukar hållas stängd och enligt rektorn har de inte planer på att använda den för lek.

Malin Lövkvist

Ska utvärderas

Trafikkontoret understryker att lekgatorna är ett pilotprojekt – och att man testar olika lösningar runt de skolor och förskolor som är först ut.

– Vi testar gångfartsområde som reglering på Maria Prästgårdsgata, att ha ett körfält avstängt på Högbergsgatan och vid den andra skolan och förskolan som är med i testet har vi andra lösningar, säger ­Malinda Flodman, press­ansvarig vid trafikkontoret.

På Högbergsgatan skiljs barnen från biltrafik av en låg betongbarriär, på Maria prästgårdsgata skiljs trafiken inte av alls. Hur ser ni på det?

– Det finns en barriär på Högbergsgatan men man måste givetvis hålla uppsikt över barn som leker där så att de inte går över barriären. Samtidigt är det viktigt att barnen syns för att bilarna ska anpassa farten. På Maria Prästgårdsgata är det gågata och man får inte köra snabbare än gångfart där, oavsett lekande barn.

"Jag gillar att det finns mer utrymme för barnen. Belysningen är också bra, det är så mörkt annars. Att bilarna tas bort är bra, som förälder är man alltid lite orolig för dem," säger Katherine Rojas, som just hämtat sonen Emanuel, 7 år.

"Jag gillar att det finns mer utrymme för barnen. Belysningen är också bra, det är så mörkt annars. Att bilarna tas bort är bra, som förälder är man alltid lite orolig för dem," säger Katherine Rojas, som just hämtat sonen Emanuel, 7 år.

Malin Lövkvist

Pilotprojekt

Lekgator testas vid Björngårdsskolan, Norra Ängby skola och förskolorna Lofoten och Regnbågen.

Med start i hösten 2023 uppfördes lekgatorna i tillfällig form, med målningar, möbler och hinder.

På Maria Prästgårdsgata har 30 p-platser tagits bort. En plats för rörelsehindrade finns kvar.

Projektet utvärderas i dialog med de som berörs av det.

Lekgatorna, i den nuvarande formen, finns kvar till mars 2024. Sedan ska projektet utvärderas. Än är det inte bestämt vilka som blir permanenta.

Källa: Stockholms stad

"Jag gillar att det finns mer utrymme för barnen. Belysningen är också bra, det är så mörkt annars. Att bilarna tas bort är bra, som förälder är man alltid lite orolig för dem," säger Katherine Rojas, som just hämtat sonen Emanuel, 7 år.

"Jag gillar att det finns mer utrymme för barnen. Belysningen är också bra, det är så mörkt annars. Att bilarna tas bort är bra, som förälder är man alltid lite orolig för dem," säger Katherine Rojas, som just hämtat sonen Emanuel, 7 år.

Malin Lövkvist

Tummen upp för lekgatan – även om ingen leker

På gator runt Björngårdsskolan begränsas biltrafiken: ✔Pilotprojekt ✔"Vackert" ✔Rektorn: "Vi kommer inte använda dem"