Politikerna i Region Stockholms trafiknämnd är kallade till ett extra sammanträde direkt efter trettonhelgen. På agendan står ett nytt beslut om det pågående bygget av den nya bussterminalen vid Slussen, där både kostnader och tidsplan har dragit iväg.

Senast i januari i år låg ärendet på trafiknämndens bord, och beslutet klubbades av regionfullmäktige i februari. Då hade de totala investeringskostnaderna för projektet redan stigit till över 5,8 miljarder kronor, jämfört med de ursprungliga 1,4 miljarderna.

Nu står det klart att dessa 5,8 miljarder inte räcker för att färdigställa terminalen, och de nya uppskattningarna talar om en total kostnad på 6,5 miljarder kronor, något som tidningen Bussmagasinet var först med att rapportera.

Utökad riskreserv

Tjänstemännen föreslår också att en ytterligare riskreserv på 500 miljoner kronor ska avsättas för att täcka eventuella oväntade kostnader. Av denna reserv kommer regionen stå för 135 miljoner kronor, medan resten fördelas på Stockholms stad.

”Utifrån historiken om betydande utgiftsökningar i Bussterminal Slussen finns behov av en riskreserv”, skriver SL-chefen David Lagneholm i ett tjänsteutlåtande.

Trafikstart kan försenas

Kostnadsökningarna är inte det enda problemet. Bygget, som påbörjades 2018, har redan drabbats av flera förseningar.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

När det startade var målet att terminalen skulle stå klar 2023. Under 2020 justerades tidsplanen och det angavs att terminalen skulle börja användas i januari 2024. För ett år sedan meddelades att öppningen skulle dröja till hösten 2025.

Nu varnar Stockholms stad för ytterligare förseningar, bland annat relaterat till installations- och entreprenadarbeten. 

”Det bedöms därför i nuläget att risken är betydande för att trafikstarten försenas”, skriver David Lagneholm.