Det har varit det senaste årets stora fråga på Kungsholmen. Var ska regionen börja spränga och borra fram arbetstunnlarna för tunnelbanans nya linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö?

Alternativen har varit två: Antingen där det i dag står en mack står vid Lindhagensplan, eller i den gröna slänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden. Det senare förslaget har väckt stort motstånd.

Tunnlarna ska börja sprängas och borras fram vid en arbetsplats som stängs av under många år.

Minst påverkan

Nu har förvaltningen för utbyggd tunnelbana bestämt sig för ett av alternativen.

– Det är ett väldigt komplext område mitt i stan. Till slut har vi nu landat i att läget vid Lindhagensplan, där det idag ligger en bensinmack, är det som sammantaget bedöms få minst påverkan, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Här i slänten vid Rålis blir det alltså inget tunnelbygge.

Här i slänten vid Rålis blir det alltså inget tunnelbygge.

Olle Anrell

Det är framför allt två saker som avgjort valet, menar han. Det ena är att när tunnelbanan är klar kommer det permanenta avtrycket att vara mindre vid Lindhagenplan jämfört med slänten vid Rålambshovsleden, i utkanten av Rålambshovsparken.  

– Dessutom ser vi att även med de anpassningar av byggmetoder som vi behöver göra för att kunna bygga vid Lindhagenplan, så blir det här alternativet så pass mycket billigare att det väger över, säger Johan Brantmark. 

Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Olle Anrell

Mellan 22 maj och 19 juni pågår det sista stora samrådet för den nya tunnelbanelinjen. Det handlar om både utformning och byggtid.

Hade varit fel

Senaste året har opposition i region och stad velat att styret sätter ner foten och säger åt tjänstemännen att Rålambshovsparken inte är ett alternativ. 

– Regionen har lyssnat, tagit till sig av kritiken och styret har tvingats backa. Det är en seger för kungsholmsborna, men också för oss som menar att utbyggd tunnelbana kan och måste gå hand i hand med en respekt för Stockholms gröna lungor, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) betonar vikten av samrådsprocessen och att alla perspektiv och synpunkter har vägts in i beslutet. Han tycker att oppositionen agerat oansvarigt när de krävt att politiken skulle utesluta Rålambshovsparken som alternativ. Enligt honom hade det varit fel av politikerna att lägga sig i tjänstemännens arbete och menar att det hade kunnat göra så att hela samrådsprocessen ogiltigförklarats.

– Jag tycker det känns tryggt och bra att med säkerhet kunna säga att Lindhagensplan är det bättre alternativet, säger Fendert.

Finns oro här också

Även om många är glada över beslutet finns oro och kritik mot tunnelbygget från rondellen. Bensinmacksägaren, Stockholms Sjukhem och handlare i Hornsberg är några som lyft problem med placeringen. Enligt Anton Fendert pågår en bra dialog med verksamheter som ligger nära den planerade tunneln.

– Och vi har lärt oss mycket senaste åren när vi byggt tunnelbana. I närtid spränger vi fram tunnelbanan under Nya Karolinska och där har man god dialog med sjukhuset. Vi lär sig under tiden hur man minimerar påverkan.

Skönare att ta en öl

Måns Tham från gruppen Rädda Rålis tror att deras kampanj har bidragit till beslutet. Till exempel att gruppen förklarat för tjänstemän och politiker vad slänten betyder för Rålambshovsparken i stort.

– Jag är glad, lycklig och tycker det känns mycket roligare att kunna ta en öl i parken än att planera nästa demonstration.