Erik Schilow från Strömma stannar för att tanka skåpbilen i Björknäs. Han arbetar som byggare och kör över gamla Skurubron två, tre gånger om dagen för att skjutsa barn till Engelska skolan i Nacka strand, åka på jobb och köpa byggmaterial.

– Det är kö i Björknäs varje dag. Den nya bron har jag inte ens åkt över tio gånger. Jag kör bara på nya bron om jag är stressad. Den är ju så ojämn, som om någon var full när de asfalterade den.

Det är flera saker som han ogillar med broavgifterna.

– Jag tycker också att det är jobbigt med fakturorna, jag har inget autogiro. Nu jobbar jag i Viggbyholm och då är det 90 spänn varje dag i trängselavgift. Egentligen är det ju skit samma att betala avgift här också. Det är mer principen. Varför ska vi betala för en bro här när de inte gör det på Lidingö? 

”Den nya bron ju så ojämn, som om någon var full när de asfalterade den”, säger Strömmabon Erik Schilow som föredrar gamla Skurubron.

”Den nya bron ju så ojämn, som om någon var full när de asfalterade den”, säger Strömmabon Erik Schilow som föredrar gamla Skurubron.

Pekka Pääkkö

Tog nya bron av misstag

Efter att broavgifterna – fyra kronor per passage – infördes den 1 oktober förra året sjönk andelen som kör på nya Skurubron i stället för den gamla från 93 till 83 procent. Trenden har fortsatt och i år har siffrorna krupit ner till 78,5 procent.

De flesta bilförarna Mitt i pratar med i Björknäs väljer gamla Skurubron.

Björknäsbon Kia Brolin, 48, åker i stort sett dagligen över Skurusundet, både för att komma till nattjobbet på Sankt Görans sjukhus och handla. Konsekvent väljer hon gamla bron.

– Vi har betalat tolv kronor i broavgifter på nya bron. En gång var gamla bron avstängd för att något hade blåst ner. En gång hade jag varit i Orminge och skulle vidare till Forum och glömde bort nya Skurubron – det var av misstag!

Varför väljer du bort nya bron?

– Det skulle bli åtta kronor extra varje dag. Jag betalar redan 45 kronor i trängselavgift när jag åker hem på morgonen och utöver det parkeringsavgift. Dessutom bor jag precis i Björknäs och det blir naturligt att åka upp på gamla bron. Är jag i Orminge och ska till Forum åker jag gamla vägen för jag tycker att broavgiften är onödiga pengar.

”Jag tycker att broavgiften är onödiga pengar”, säger Björknäsbon Kia Brolin som har betalat totalt tolv kronor i broavgift på ett år.

”Jag tycker att broavgiften är onödiga pengar”, säger Björknäsbon Kia Brolin som har betalat totalt tolv kronor i broavgift på ett år.

Pekka Pääkkö

”Kaos kring påfarten”

Tollarebon Tobias Nilsson, 44, kör över någon av Skurubroarna flera gånger varje dag. Både för bortamatcher med fotbollslaget som han tränar i Boo FF och andra ärenden. Den här dagen jobbar han hemifrån och har pressat in veckohandling i Skvaltan på lunchen.

– Det är ju ingen trafik vid den här tiden och så skulle jag tanka på hemvägen så nu tog jag gamla bron. Har jag tid väljer jag gamla bron – men på morgonen är det ofta kaos kring påfarten här i Björknäs och då tar jag nya bron. Jag betalar nog 300-400 kronor i broavgift varje månad.

”Har jag tid väljer jag gamla bron – men på morgonen är det ofta kaos kring påfarten här i Björknäs och då tar jag nya bron”, säger Tollarebon Tobias Nilsson.

”Har jag tid väljer jag gamla bron – men på morgonen är det ofta kaos kring påfarten här i Björknäs och då tar jag nya bron”, säger Tollarebon Tobias Nilsson.

Pekka Pääkkö

Han är frågande till vilken nytta den nya bron gör.

– Jag vet inte om det har lättat trycket i trafiken så mycket. Här i Björknäs tycker jag att det har rullat på tidigare också. Jag tycker snarare att Kaffebacken är det stora problemet – alltså tunnlarna. Sedan undrar jag fortfarande varför du inte har någon avfart till Björknäs från Värmdöleden. Du måste ju svänga av i Orminge om du vill hit. Men det finns andra saker som är värre än att betala fyra kronor på bron.