Det blir Connecting Stockholm AB som tar över driften av tunnelbanan i Stockholm från november nästa år. Det står klart sedan en dom i kammarrätten nu har vunnit laga kraft.
Connecting Stockholm vann upphandlingen redan i januari 2024, men eftersom konkurrenten Keolis Alstom överklagade i flera instanser har avgörandet dragit ut på tiden.
I början på november beslöt kammarrätten att inte bevilja prövningstillstånd och nu i veckan har det beslutet vunnit laga kraft.
– Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL i ett pressmeddelande.
Därmed behöver SL inte utnyttja det nödavtal som man tecknade tidigare i höstas med Connecting Stockholm, som var till för att säkra upp en möjlig situation där den juridiska striden drog ut på tiden.
– Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan, säger David Lagneholm.
Connecting Stockholm tar över efter MTR som drivit tunnelbanan under de senaste tio åren.
Fakta om avtalet
Trafikstart: 2 november 2025
Avtalstid: 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
Värde: cirka 40 miljarder under avtalstiden.
Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.
Källa: SL
Om Connecting Stockholm AB
Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer. Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.
ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.