Ett femtiotal förväntansfulla personer samlades redan före sju på tisdagsmorgonen för att vara med då lilla Lidingöbron öppnades för cyklister och fotgängare.
Efter att Daniel Källenfors (M), Birgitta Sköld (LP) och Suzanne Liljegren (L) klippt bandet rusade trafikanterna för att ta sig över.
De första på plats fick en väst med texten "Först över lilla Lidingöbron 2022" och goodiebags.
Stig Ramel var en av de cyklister som passerar förbi i morgonrusningen.
– Det ser ut att vara bra med plats så nu slipper jag trängas med dem som kör Tour de France på vägen, säger han.
Daniel Källenfors (M) säger att byggandet av Lilla Lidingöbron betyder att man framtidssäkrat Lidingös möjligheter till pendling.
– Det är jättekul att se bron invigas, drömmen har blivit verklighet. Jag tycker även att den blev stilig, den har en fin, lite böjd form, säger han.
Med på invigningen var även flera byggnadsarbetare. Produktionschefen Linas Aleksandravicius säger att han känner sig stolt över arbetet.
– Det är jättekul att vara med på invigningen och se resultatet. Jag hoppas också att mina kollegor känner sig stolta över det arbete vi gjort.
Linus Aleksandervios säger även att det varit ett slitsamt jobb med en del utmaningar. På grund av kriget i Ukraina har det varit svårt att få tag i vissa material som exempelvis rostfritt stål.
En av de första att cykla över är Ida Svensson som har följt processen och länge väntat på premiären.
– Det har varit trångt på den gamla bron, så det blir ett lyft med en ny eftersom jag cyklar till jobbet varje dag.
Även Helena Hedman betonar de bredare cykelbanorna.
– Det är jättebra eftersom det blir en säkrare väg, säger hon.
Familjen Helena, Philip, Valdemar och Gustav Henriksson är alla på väg över bron tillsammans med hunden Cookie för att ta sig till arbete och skola. De är glada över den nya men känner även nostalgi över den gamla bron.
– Det känns lite sorgligt, jag kommer att sakna den gamla. Jag cyklade på den i går kväll, då filmade jag lite eftersom jag visste att det var sista gången, säger Philip Henriksson.
– Den gamla bron har ju en historia, men det känns bra med en ny och säkrare. Även om den nya har en liten uppförsbacke, säger Helena Henriksson.
Enligt Adriana Buzea, teknik - och fastighetschef, har bygget löpt på som tänkt.
– Det är glädjande att allt har blivit av trots corona och allt annat som hänt i världen, säger hon.
Under tisdagen har enbart gångbanan och cykelbanan invigts.
Bron har kostat 754 miljoner kronor i bruttokostnader och kommer stå helt klar under nästa år med dubbelspår till Lidingöbanan.
När Lilla Lidingöbron är i full drift kommer Gamla Lidingöbron att rivas efter att ha tjänat i nästan hundra år.