Vid årsskiftet införs miljözon klass 3 i delar av centrala Stockholm. Det betyder att endast rena elbilar, nyare gasbilar och bränslecellsdrivna fordon får köra i dessa områden.

För att övervaka hur reglerna följs och samla information om trafiken har Stockholms stad ingått ett 10-årigt avtal med företaget Edeva.

Installerat kameror

Företaget har installerat ett mätsystem med kameror på sex platser: tre platser i den nya miljözonen i City, en på Hamngatan, en på Hornsgatan och en på Mäster Samuelsgatan vid Vasagatan.

Dessa kameror registrerar nummerplåtar och kan utifrån dem samla in teknisk information om fordonen.

– Vem som kör är inte av intresse. Det här är en ren statistikprodukt för att hjälpa staden att få en överblick, säger David Eskilsson, vd på Edeva.

"Vi är stolta över att vi vann den här upphandlingen," säger David Eskilsson, vd på Edeva.

"Vi är stolta över att vi vann den här upphandlingen," säger David Eskilsson, vd på Edeva.

Peter Brinch

En miljon kronor

Projektet har kostat Stockholms stad cirka 1,1 miljoner kronor i investeringar. Årskostnaden för drift och dataanalys uppgår till 620 000 kronor, varav de första två åren finansieras av ett EU-projekt.

Kamerorna ska hjälpa staden att förstå trafikens sammansättning, till exempel hur stor del som är privat- respektive yrkestrafik, säger David Eskilsson.

Informationen används för att identifiera vilka grupper som påverkas mest av miljözonsreglerna.

– Målsättningen är inte 100 procents efterlevnad, utan att få en trevligare och hälsosammare stadsmiljö.