Klockan är 07.35 och det är fortfarande inte riktigt ljust utanför Mälarhöjdens skola när bil efter bil strömmar till längs Lugntorpsvägen för att släppa av barn som ska till skolan.
Den här bilden kan snart bli ett minne blott. Den nya majoriteten vill nämligen införa bilfria zoner framför skolor och förskolor och istället skapa lekgator.
– Det är flera saker vi vill åstadkomma: utnyttja utrymmet bättre och få en trafiksäkrare situation som de facto ger en känsla av trygghet. Så att fler föräldrar vågar låta sina barn gå eller cykla till skolan, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Absurd idé
Olga Almquist har just lämnat av barn och är på väg att backa ut på vägen igen. Hon och familjen bor i Fruängen, tio minuters cykelväg bort. Hon blir märkbart irriterad av idén. Lekplatser finns det väl nog av?
– Det är en absurd idé. De tar inte alls hänsyn till oss som inte bor nära skolan. Ska jag låta barnen cykla i det här vädret?
Micael Pettersson är rektor på skolan och tycker att det är ett bra incitament. Men ställer sig frågande till hur det kommer bli i praktiken.
- Jag skulle säga att vi har ett problem med bilar här, det skulle jag. Men blir det inte att man bara flyttar problemet hundra meter bort?
Passar inte överallt
Cecilia Radway och dottern Edith är på väg in till förskoleklassen till fots och funderar i samma banor.
– Jag tycker det låter vettigt, men jag tror inte att det kommer bli färre bilar. Så var ska de ta vägen istället?
Lars Strömgren menar att biltrafiken inte är en konstant och tror inte att det kommer bli något problem. Samtidigt måste det finnas säkra platser där föräldrar kan lämna av med bil. Och det är inte heller alla skolor som den här lösningen skulle passa.
– Stockholm är en stor kommun med stor variation. Det här ska utredas och vi vill ha en dialog med skolorna, säger Lars Strömgren.