Det sista finliret på Tyresövägen är snart klart och två år av omdragen trafik och köer kan passeras till historien.

Men det dröjer inte länge innan det är dags för nästa stora vägbygge: Bollmoravägen. Först ut, med planerad start under våren 2026, är korsningen Bollmoravägen/Njupkärrsvägen.

– Effekterna är en förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet för alla i korsningspunkten, berättar Louise Bergman, chef på strategi- och projektavdelningen.

Bollmoravägen är en av kommunens mest trafikerade. Redan nu kan det bli kö under rusningstid, framför allt i och runt korsningen, vilket leder till förseningar för bussarna. Den ökade mängden Tyresöbor ställer krav på tillgängligheten och trafiksäkerheten längst vägen.

Lösningen är att skapa fler körfält och trafikljus som prioriterar busstrafiken. Busskörfält ska byggas både in och ut ur korsningen och busshållplatserna ska kunna ta dubbla bussar samtidigt.

Körbanorna på Bollmoravägen breddas och får dubbla körfält ut ur korsningen, och analyser visar att restiden för både bil och buss kommer förbättras.

Louise Bergman, chef på strategi- och projektavdelningen i Tyresö kommun.

Louise Bergman, chef på strategi- och projektavdelningen i Tyresö kommun.

Tyresö kommun

Även cykelbanorna breddas, till 4,5 meter, och längst med trottoarerna ska fler träd planteras och belysningen förbättras. Dagvatten, alltså smält- och regnvatten, ska ledas från den hårda asfalten till planteringsytor för att minska risken för översvämningar. Dessutom knyts cykelnätet ihop och tryggheten och säkerheten på trottoarerna ska bli bättre.

Kostar en halv miljard

Planen att bygga om Bollmoravägen har funnits länge. Ett utvecklingsprogram för vägen togs fram 2018 och uppdraget att skapa en ny detaljplan lades 2021.

Tidigare i höst fick Tyresöborna möjlighet att tycka till om planen. Nu har även ett beslut om investeringsansökan tagits.

Störst förbättring för buss och bil förväntas bli från Njupkärrsvägen i riktning mot Tyresö centrum.

Hur framkomligheten under byggtiden ska se ut är för tidigt att säga.

– Men vi eftersträvar alltid att framkomligheten för alla trafikslag ska vara så god som möjligt under byggtid, enligt Louise Bergman.

Arbetet med korsningen, den första etappen, beräknas vara klart i slutet av 2027. Hur mycket bygget av alla etapper kostar är sekretessbelagt, men enligt en kostnadsuppskattning beräknas det bli 550 miljoner kronor.