Det är Hökarängsborna som fått ta den värsta smällen – eller smällarna – när det sprängts och borrats för ett nytt anslutningsspår till tågdepån i Högdalen.
Än är det inte över. Men i spårområdet mellan Lingvägen och Saltvägen kan man nu börja ana hur det kommer att se ut när det är färdigbyggt.
– Det har gått fort under våren. Nedfarten till den nya tunneln byggs i betong och hälften av betongtaket har redan kommit på plats. Jämför man med visionsbilden ser man hur tråget mellan de båda spåren börjar ta form, säger Knut Urtel, projektledare på nya tunnelbanan.
Sommar utan avstängning
Den med bra minne kommer ihåg att trafiken mellan Hökarängen och Farsta strand var avstängd under åtta veckor förra sommaren, på grund av högljutt spontningsarbete i spårområdet.
Den här sommaren blir det ingen avstängning av tågtrafiken.
– Sommarens arbeten kommer inte att märkas lika mycket som i fjol. Nu har vi fullt fokus på betong och det är arbeten som låter mindre. I höst ska vi börja återfylla marken och bygga nya spår. Nästa vår planerar vi att ta bort avstängningarna av gång- och cykelvägarna, säger Knut Urtel.
Nästa år öppnas gång- och cykelvägarna uppe på Kryddhyllan efter flera års avstängning.
Mattias Kamgren
Nästa sommar kommer dock tunnelbanetrafiken att stängas av på nytt. Då kopplas de nya spåren på och en bullerskärm, cirka 230 meter lång, byggs mellan den nya nedfarten och bostäderna på Lingvägen.
Nästa höst ska arbetsytorna ovan jord återställas. Det innebär bland annat att nya träd kommer att planteras i området där gamla sågades ner.
– Vi sitter just nu och planerar återställandet. Hur många träd det blir är inte klart, men tanken är att det ska bli en grön och lummig plats, säger Emma Sahlman, pressansvarig på nya tunnelbanan.
Prognosen: Färdigsprängt före nyår
Under jord går det också framåt. Hela tunneln beräknas vara utsprängd i slutet av året. Fram till dess är det framför allt de som bor uppe på Kryddhyllan – på Saltvägen, Muskotvägen, Kumminvägen och Korintvägen – som kan komma att drabbas av störande buller.