Den nya bron ska gå längs tunnelbanebron och underlätta för fotgängare och cyklister att ta sig från västra Gamla stan till Södermalm.
Pålningsmaskinerna anländer nu, själva pålningen drar igång på måndag den 7 oktober.
Totalt ska 75 pålar på plats fram till augusti 2025. Därefter ska själva bron byggas och den ska öppna i början av 2027.
Bron löper från västra Gamla stan till Södermalmstorg.
Projekt Slussen
Storbråk med SL
I ett års tid fick projektet pausas efter att Stockholms stad hamnade i bråk med SL, som ansåg att cykelbron hamnade för nära tunnelbanebron.
SL menade att pålningen riskerade att skada tunnelbanebron, i värsta fall så allvarligt att tågen kunde spåra ur.
Nya gång- och cykelbron hamnar 18 meter öster om Söderströmsbron, där tunnelbanetågen går.
Victor Malmcrona
Skulle stoppa trafiken
De hotade därför med att helt strypa tågtrafiken förbi Gamla stan om arbetet påbörjades. Staden fick backa och ta fram en ny plan.
Lösningen blev att flytta cykelbron längre bort från tunnelbanebron. Nu hamnar de 18 meter ifrån varandra.
Belysning finns under broräckena.
Projekt Slussen
Rampen rök
Stark kritik har riktats mot nya utformningen då en ramp ströks från planerna. Den skulle göra att cyklister kunde ta sig från kajnivå på Södermalm upp till bron. Farhågan är att cyklister i stället väljer vägen över Vattentorget, som då kan bli för hårt belastad.
Fotgängare och cyklister avskärmas från varandra med ett räcke.
Projekt Slussen
Efter Slussenbråket: Nya cykelbron försenas 1,5 år
Nya gång- och cykelbron i Slussen försenas rejält. Det ger en dominoeffekt på hela projektet: vattennivåerna i Mälaren kan inte regleras som tänkt förrän bron är på plats.
Efter veckor av bråk enades till slut SL och Stockholms stad om en ny lösning för gång- och cykelbron mellan Södermalm och Gamla stan. Kompromissen innebar bland annat att bron flyttades och att en ramp från Söder Mälarstrand ströks.
Nu har staden släppt en lägesrapport som visar cykelbron försenas med 1,5 år och blir klar våren 2027.
– Bygget skulle påbörjats i somras och det är en helt ny bro som ska projekteras. Det tar tid. Exakt hur stor förseningen blir är inte helt klart än, men det här är vad vi tar höjd för, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig vid Projekt Slussen.
Staden uppskattar att det kostar cirka 100 miljoner extra.
Fortsatt risk för översvämning i Mälaren
En viktig poäng med nya Slussen är också att den rejält ska minska risken för översvämningar i Stockholm och Mälardalen. Men den nya vattenregleringen kan nu tas i bruk först hösten 2025. Båtar kan heller inte ta sig förbi Slussen förrän 2026.
– När vi bygger bron har vi stora pontoner i vattnet där, då kan vi rent praktiskt inte tömma ut alla de kubikmeter vatten som krävs. Dessutom påverkas vi av den av miljödom som tillåter oss att arbeta i vattnet. Den säger att arbetet måste vara klart 2025, annars måste vi ansöka om en förlängning vilket också innebär arbete.
Vad finns det för risker med att inte ha regleringen igång?
– Redan i dag ser vi att Mälaren har stora risker för översvämning, med stora samhällsekonomiska konsekvenser för de i Mälardalen. De kvarstår tills att regleringen är igång.
"Måste visa på riskerna"
En annan pusselbit i Slussenprojektet som kan ställa till det är flytten av den provisoriska bussterminalen. Den är ett måste för överdäckningen av Stadsgården ska kunna påbörjas sommaren 2024.
Om flytten inte blir av uppstår stora förseningar som även skulle innebära minst 250 miljoner kronor i ökade kostnader.
– Det är en av de största riskerna vi har i projektet. Vi vet att regionen och Nacka och Värmdö kommun har haft synpunkter. Det är därför viktigt att vi är tydliga med vad riskerna består i, säger Eva Rosman.
1,5 år sen och 100 miljoner kronor dyrare. Stadens bråk med SL får konsekvenser för hela Slussenprojektet.
Tom M Kronestedt
Uppförsbacke för Slussenbygget: Nya bron blir 1,5 år försenad
KLART: Kontroversiella bron vid Slussen flyttas
Efter storbråk är Stockholms stad och regionen överens om hur gång- och cykelbron vid Slussen ska kunna byggas. Den ska flyttas – och sättas i marken på ett nytt sätt.
Arbetsgruppen som tillsattes för att lösa brokonflikten har enats om att gång- och cykelbron ska flyttas längre bort från tunnelbanebron och att metoden för pålning – som var anledningen till att SL hotade med totalt t-banestopp – ska ändras.
Möjligt att bygga bron – och säkra tunnelbanetrafiken
Det betyder att hotet om inställd trafik mellan Slussen och T-centralen i samband med brobygget ser ut att vara avvärjt.
Expertgruppens ordförande Kjell Hasslert menar att en tydlig uppdragsbeskrivning och en kompromissvilja från båda parter skapat förutsättningar som gör det möjligt att både bygga bron och säkra tunnelbanetrafiken.
– Ett imponerande arbete från staden och regionen på mycket kort tid, säger Kjell Hasslert i ett pressmeddelande.
SL: ”Väldigt glada att den här knuten kan lösas”
– För Stockholmarnas skull är vi väldigt glada att den här knuten nu kan lösas, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
Förslaget innebär att gång- och cykelbrons redan planerade brofästen för övre delen på Södermalm och anslutning till Gamla stan kan användas. I det nya förslaget är rampen till nedre brofästet mot Södermalm borttagen för att skapa plats mellan broarna.
Hur förseningen påverkat Slussenprojektet i stort är oklart.
– Projektet måste nu ta i tu med denna rapport och överenskommelse. Vi behöver projektera och se hur alla tekniska frågor ska lösas, skriver Eva Rosman, kommunikationschef på Projekt Slussen, i ett mejl.
Texten uppdateras...
Tunnelbanan stängs inte av.
Mostphotos