JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Chocken: Spårväg syd kan skrotas – ersätts av buss

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Den efterlängtade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg ser ut att ersättas med buss, helt eller delvis.

Region Stockholm/Pekka Pääkö

20230510122607
20230510165138
2023-05-10
12:26
2023-05-10 16:51

Pengarna räcker inte till Spårväg syd. Nu utreds istället två alternativ. Hela eller delar av sträckan Älvsjö-Flemingsberg kan ersättas av expressbuss.

Beslutet togs 2017. Sedan dess har det sett ut om saken var klar: en ny snabbspårväg skulle byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen till Flemingsberg.

Minst 18 000 nya bostäder har planerats längs sträckan. Den socialt sammanbindande effekten har prisats av kommunpolitiker och trafikplanerare.

Men nu tvingas parterna tänka om. Pengarna räcker inte.

"Ett par miljarder saknas"

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen.

Region Stockholms trafikförvaltning har därför fått i uppdrag att titta på två alternativ.

– Det ena är att spårväg kombineras med buss, där man har spårväg på en viss del av sträckan där det behövs av kapacitetsskäl. Det andra alternativet är att det blir expressbusslinje på hela sträckan, säger Catharina Håkansson Boman.

"Spårväg på gummihjul"

Expressbuss, som också kallas BRT (Bus Rapid Transit) beskriver hon som "spårväg på gummihjul", med stationer istället för hållplatser, hög turtäthet och påstigning i alla dörrar. Trafiken kan till stor del kan köras på befintliga gator och vägar.

– Men om tanken är att BRT ska kunna konverteras till spår längre fram behöver det också göras vissa investeringar, säger Catharina Håkansson Boman.

Hon understryker att inga beslut är fattade och att ursprungslösningen med spårväg på hela sträckan inte är avfärdad.

– Men det vi koncentrerar oss på är att försöka hitta en lösning som ryms inom den avtalade budgetramen, säger Håkansson Boman.

Hur ser tidplanen ut?

– Vi ska få en delrapport och en avstämning i juni. Senast i december ska vi inom styrelsen vara överens om vilket trafikslag vi ska välja.

Drar parterna åt olika håll

M rasar efter spårvägsbesked: "Vi är lurade"

Moderaterna i Region Stockholm reagerar kraftigt på Mitt i:s avslöjande att Spårväg syd kan komma att ersättas med buss: "Vi har blivit förda bakom ljuset". S-ledningen hoppas att regeringen ska rädda projektet.

Enligt oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons är beskedet oacceptabelt av flera skäl. Dels har Sverigeförhandlingen, som tog beslut om Spårväg syd 2017, uteslutande gällt spårinvesteringar och inte bussar, framhåller han.

Dels har politikerna i trafiknämnden, regionens enda instans som beslutar om riktlinjer för satsningen, inte fått någon information eller fattat några nya beslut.

– Oppositionen har förts bakom ljuset. Nu får vi presenterat att det som riskerar bli kvar av en efterlängtad spårvägssatsning kan bli en buss, säger Tamsons.

Som Mitt i har avslöjat saknas två miljarder i budgeten för Spårväg syd. Det pågår därför utredning av två alternativa lösningar, som innebär att hela eller delar av den tänkta spårsträckan Älvsjö-Flemingsberg ersätts av expressbussar.

– Den senaste tiden har lärt oss hur lätt vänsterstyret tar på att skära ned i just busstrafiken. Nu kräver vi alla korten på bordet och att Trafiknämnden omedelbart sammankallas, säger Kristoffer Tamsons (M).

Jens Sjöström (S) är regionråd med ansvar för infrastrukturinvesteringar. Han menar att budgeten för Spårväg syd ända från början har varit en "moderat glädjekalkyl".

– Det som krävs nu är en omförhandling. Och vi ser det som oerhört viktigt att regeringen är med och bidrar till att rädda upp kalkylen, precis som S-regeringen var med och räddade utbyggnaden av tunnelbanan med miljardtillskott 2021, säger Jens Sjöström.

Hur ser du på alternativet med buss?

– Det är klart att det är en spårväg som vi har sett framför oss och som även är grunden för avtalet. Men vi har också ett ansvar mot skattebetalarna. Det är därför det nu ska utredas vilka delar av sträckan där spårtrafik gör absolut mest nytta och var det kan finnas alternativa lösningar.

Vilken sträcka är det viktigast med spår?

– Det kan jag inte säga. Men vi ser att det är i Huddinge som de flesta bostadsbyggnadsplanerna finns. Och det är där kapacitetsbehovet är som störst, säger Jens Sjöström.

När det gäller Kristoffer Tamsons kritik kommenterar han:

– Informationen fanns tillgänglig redan i december 2022 när Tamsons fortfarande var ordförande i trafiknämnden. Varför han inte var insatt i frågan, trots att han hade det politiska ansvaret, det får han nog själv svara på, säger Sjöström.

Jens Sjöström (S)

Jens Sjöström (S)

Pressfoto

– Nej, alla parter är medvetna om vilket läge vi är i och att man måste hitta lösningar, säger Catharina Håkansson Boman.

Spårväg syd

Spårväg syd klubbades i mars 2017 genom den så kallade Sverigeförhandlingen, där staten, Region Stockholm, Huddinge kommun och Stockholms stad gemensamt ska stå för finansieringen.

Spårväg syd skulle tas i trafik 2033 och budgeten sattes till 4,2 miljarder.

Enligt en kontrollstation i december 2022 konstaterades att budgeten riskerar att överskridas med ett par miljarder, men att en nedbantad lösning ändå skulle kunna bli klar 2033.

Källa: Mitt i

PetterBeckman
08-550 550 77

Senaste nyheterna

Rektorn Johan Broman vill inte att Birkaskolan ska behöva vara låst. Till hösten får eleverna en ny skolbyggnad och kan flytta ut ur barackerna.

Rektorn Johan Broman vill inte att Birkaskolan ska behöva vara låst. Till hösten får eleverna en ny skolbyggnad och kan flytta ut ur barackerna.

Stefan Källstigen

Inga låsta skolor på Mälaröarna

Nyheter

Ser över skalskyddet ✔ Har åtgärdsplaner ✔ ”En trygg plats”

Stockholm Business Region avslutar avtalet med 40 privata aktörer som erbjuder nyföretagarrådgivning. I stället flyttar man över ansvaret till arbetsmarknadsförvaltningen.

Stockholm Business Region avslutar avtalet med 40 privata aktörer som erbjuder nyföretagarrådgivning. I stället flyttar man över ansvaret till arbetsmarknadsförvaltningen.

Mostphotos

40 rådgivare åt nyföretagare dumpas av Stockholm

Nyheter

Ska istället ges i egen regi ✔ ”Otroligt bekymmersamt” ✔ Oppositionen kritisk: Ideologin går före

Här, i dalen mellan Smedby och E4, har det politiska mittenstyret sagt ja till en centrumanläggning med detaljhandel och industri. "Vi vill se vad som är möjligt att utveckla på platsen."

Här, i dalen mellan Smedby och E4, har det politiska mittenstyret sagt ja till en centrumanläggning med detaljhandel och industri. "Vi vill se vad som är möjligt att utveckla på platsen."

Charlotte Arwedsson

Nytt centrum kan få E4 att svämma över

Nyheter

Politikerna: Jobben går före ✔ MP-kritiken: Mer utsläpp – från ett skyfallsdrabbat område

Stockholm säger upp avtal med 40 nyföretagarrådgivare

Stockholm Business Region avslutar avtalet med 40 privata aktörer som erbjuder nyföretagarrådgivning. I stället flyttar man över ansvaret till arbetsmarknadsförvaltningen.

Stockholm Business Region avslutar avtalet med 40 privata aktörer som erbjuder nyföretagarrådgivning. I stället flyttar man över ansvaret till arbetsmarknadsförvaltningen.

Mostphotos

20250223134342
20250221114332
2025-02-23
13:43

I en redan tuff lågkonjunktur har Stockholm sagt upp avtalet med 40 aktörer som erbjuder rådgivning för nyföretagare. I stället planeras en ny lösning.

– Det är otroligt bekymmersamt, säger Anna Forsberg, ordförande för Nyföretagarcentrum.

I december beslutade Stockholm Business Region att säga upp avtalet med 40 privata aktörer som erbjuder nyföretagarrådgivning i Stockholm, däribland den ideella föreningen Nyföretagarcentrum.

Anna Forsberg, ordförande för Nyföretagarcentrum i Stockholm berättar att deras bokningssida stängdes ner trots att 110 företagare står i kö för rådgivning.

– Det är otroligt bekymmersamt. Staden vill lägga om formerna för stödet till nyföretagare och sa upp vårt avtal trots att det har fungerat bra, säger hon.

Nådde hundratals företagare

Nyföretagarcentrum fick tidigare bidrag för varje individ de hjälpte som var skriven i Stockholm, och de nådde en hög andel kvinnor och personer med utländsk bakgrund. De erbjuder kostnadsfri rådgivning på flera språk och hjälpte förra året 330 företag att starta i Stockholm, vilket motsvarar en beräknad skatteintäkt på 23 miljoner kronor. 

Anna Forsberg, ordförande Nyföretagarcentrum i Stockholm.

Anna Forsberg, ordförande Nyföretagarcentrum i Stockholm.

Tommy Jansson

– Vi nådde de grupper som vi tror att staden vill stötta och vi levererade resultat de borde vilja ha, säger Anna Forsberg och fortsätter:

– Vi kan inte med egna resurser erbjuda individuell rådgivning ens i närheten av vad vi tidigare gjort och vad som behövs. Kön växer från dag till dag och vi vet inte hur vi ska kunna hjälpa dem.

Ska ges i egen regi

Från stadens håll planeras en förändring där arbetsmarknadsförvaltningen ska ta över ansvaret för rådgivningen. Den ska ges i egen regi men kompletteras med upphandling av privata aktörer.

Vi levererade resultat de borde vilja ha.

– Konflikten handlar om det privatiserade systemet. Vi har ingen insyn, säger Arvid Vikman Rindevall (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Arvid Vikman Rindevall (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Arvid Vikman Rindevall (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Björn Dalin

Det är dock fortfarande oklart hur det nya arbetssättet ska se ut.

Borde man inte ha kommit på en plan innan man sa upp avtalen?

– Det finns flera aktörer som ger nyföretagarstöd, så det finns hjälp.

Får kritik

Oppositionspartierna Centerpartiet och Liberalerna kritiserar beslutet, särskilt i en lågkonjunktur.

– Ideologin går före en välfungerande verksamhet, säger Jonas Naddebo (C).

Arvid Vikman Rindevall (S) menar att det inte handlar om ett ideologiskt övertagande, utan om att ta ansvar för skattepengarna.

– Privatisering är en klassisk borgerlig lösning, men den tiden är över, säger han.

Grupperna man vill fokusera på

I Stockholms budget för 2025 beslutades det om förändringar för nyföretagarrådgivningen.

Det innebär att Stockholm Business Region har lämnat över ansvaret till arbetsmarknadsförvaltningen, och i samband med det var avtalen tvungna att sägas upp. 

I budgeten står det att detta ska stärka stadens arbete med att främja nyföretagande och entreprenörskap. Man ska ha ett tydligt fokus på att stötta entreprenörer och företagare inom grön omställning, bristyrken och socialt företagande.

Källa: Stockholms stad

MathildaNilsson
08-550 550 27