Det är hög tid att byta till sommardäck och för den som fortfarande kör runt på dubbar är det bråttom. Efter 15 april är de förbjudna.
Två som passat på att göra affärer av däckbytarsäsongen är 17-åringarna Tindra Persson och Bella Johansen från Askim.
De går första året på Motorbranschens tekniska gymnasium (MTG) och åker nu runt på moped och byter däck mot betalning – pengar som går till klasskassan och förhoppningsvis en resa längre fram.
Många bokningar
Det är tisdag eftermiddag. Skolan slutade redan klockan tolv och nu svänger Tindra och Bella upp med mopeden framför en villa i Sisjön där de fått en bokning.
På garageuppfarten står både bilen och sommardäcken redo.
– Vi byter däck efter skolan och på helger. Vi har fått många fler bokningar än vi hade hoppats på och fler kommer det väl att bli, säger Tindra och börjar försiktigt lossa muttrarna på ett av bakhjulen.
Trots att de ännu inte gått färdigt sitt första år på MTG har de redan fått mycket praktisk övning och arbetar med vana rörelser.
– Det är det bästa med utbildningen, att få vara mycket i verkstaden och skruva, säger Bella.
Hittills har de bytt däck på närmare 40 bilar och bokningarna fortsätter att rulla in.
– Vi är båda bilintresserade och vill gärna hålla på med det även på fritiden, säger Tindra.
Vi är båda bilintresserade och vill gärna hålla på med det även på fritiden.
Koll på låshylsan
Även på Högsbo däck går mutterdragarna varma så här års och Tommy Wallin delar med sig av några användbara tips.
– Ha låshylsan nära till hands så slipper man stå och leta efter den. Sedan kan det vara bra att se över mönsterdjupet på sommardäcken. Det kan vara svårt att kontrollera själv, men hos oss kan man få en millimetersticka att testa med.
Hur är det med de dubbfria funktionsdäcken eller all round-däcken, kan man låta dem sitta på året om?
– Helst inte. Eftersom gummi är ett material som reagerar på temperatur vill man ha hårdare däck på sommaren när det är varmt och mjukare på vintern när det är kallt. Gummiblandningen i friktionsdäcken gör att de blir för mjuka på sommaren, vilket ökar bromssträckan och sliter mer på däcken.
Det här med att efterdra hjulbultarna en tid efter ett däckbyte, är det verkligen nödvändigt?
– Inte om man byter på en däckverkstad, men om man som lekman byter hjul själv så är det bra att efterdra efter 10 mil.