I korsningen Bergslagsvägen-Möjbrovägen i Åkeshov finns en cirkulationsplats.

Den som färdas i riktning mot Vällingby, måste köra igenom cirkulationsplatsen för att komma vidare.

Strax efter cirkulationsplatsen finns ett övergångsställe.

Här står även en trafiksignal.

När fotgängare trycker på knappen för att gå över på övergångsstället, slår trafiksignalen för fordonen om till gult, sedan rött. När det är fritt fram att köra igen, släcks ljuset. Helt.

Det blir helt svart.

När trafiken får köra är trafiksignalerna helt svarta, en så kallad släckt signal.

När trafiken får köra är trafiksignalerna helt svarta, en så kallad släckt signal.

Anders Gustafsson

För en oinvigd kan det framstå som ett mysterium.

Varför slår det aldrig om till grönt?

Mitt i kontaktade trafikkontoret där Malinda Flodman är pressansvarig.

Malinda Flodman skriver i ett mejl till tidningen:

"Trafiksignaler vid övergångsstället vid cirkulationsplatsen fungerar som det ska. Detta är en så kallad släckt signal. Sådana används när det är olämpligt att visa grönt för fordonen, till exempel vid övergångsställen alldeles intill cirkulationsplatser."

Fotgängarna styr

Att låta trafiksignalen slå om till grönt skulle innebära en trafikfara, enligt Flodman:

"Det vore nämligen motstridigt att visa grönt ljus in i cirkulationen, samtidigt som fordonsförare ska väja för trafiken inne i cirkulationen."

Enda gången den här trafiksignalen lyser grönt är för fotgängare, när fotgängare ska gå över övergångsstället och trycker på knappen.

"Fordonstrafiken får då rött och därefter blir det 'grön gubbe'".

Gult är det närmsta grönt de här trafiksignalerna kommer.

Gult är det närmsta grönt de här trafiksignalerna kommer.

Anders Gustafsson

Efter ett tag får de gående röd gubbe.

"Sedan släcks hela anläggningen igen, tills nästa gående kommer och vill gå över övergångsstället."

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!