Den lilla bussen från Norra stationsgatan får grönt ljus, bommen lyfts och den kör i en spiral nedåt i mörkret längs med ljusslingorna – in under Haga­staden.

Emma Sahlman, press­ansvarig vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, frågar glatt om någon sett den nya filmen ”Avgrunden”. Tuva Novotny spelar säkerhetsansvarig för gruvan i Kiruna som plötsligt blir till en avgrund.

– Det här är precis som LKAB:s gruva! Det är inte ­lika djupt, och tunnlarna kommer så klart, så klart, inte att kollapsa – sådant händer bara på film. Men allt här är uppbyggt på samma sätt.

Sprängs under Vasastan

Bussen väjer för stora maskiner och stannar. Det är fuktigt i luften. Här ska en av Hagastadens perronger öppna om fyra år, helt i rosa efter konstnären Åsa Jungnelius vinnande förslag.

– Det är rätt häftigt när man tänker på Norra länken och de stora byggen som ligger här ovanför, säger Mats Hjelm, biträdande projekt­ledare, och tittar uppåt.

I slutet av en tunnel lyser en stor maskin upp bergväggen. Den borrar hål för sprängladdningar. Mats ­pekar mot maskinen och det håll Odenplan ligger.

– Vi är i princip mitt i stan, så det är komplext. Det är små marginaler och vi kan inte använda för stora sprängladdningar för att ta oss fram, så det tar lite tid.

Om ett och ett halvt år ska Hagastaden kopplas ihop med Odenplan. Under tiden kommer Vasastansbor att känna hur det borras och sprängs under marken.

Om ett och ett halvt år ska Hagastaden kopplas ihop med Odenplan. Under tiden kommer Vasastansbor att känna hur det borras och sprängs under marken.

Tom M Kronestedt

Redan från nästa år och fram till sommaren 2025 kommer Vasastansbor att känna hur det sprängs under fötterna ju närmre arbetena vid Odenplan kommer.

– Kommande år ska vi smattra genom Vasastan. Vi ska koppla ihop oss med gröna linjen och det blir grundare ju mer vi närmar oss Odenplan, så folk kommer verkligen märka att vi är här.

Emma Sahlman fyller i:

– När man byggde gröna linjen på 1950-talet kunde man bara fläka upp Svea­vägen, bygga tunnelbana och gräva igen. Det säger något om vad som hänt i stan.

Allt blir rosa

Enligt henne kostar varje ny tunnelbanestation i genomsnitt en miljard kronor. Totalt har det nya tunnel­baneprojektet en budget på 54 miljarder och framför allt är det bergarbetena, eller ­hålen, som kostar.

Att tunnelbanan går under Karolinska gör det hela ännu mer komplicerat. När det borras och sprängs skakar marken och uppe i sjuk­huset finns känslig utrustning. Därför har sprängningarna tagit längre tid, gjorts lite mindre och vibrationerna kontrolleras särskilt noga under vissa sträckor.

När Nya Karolinska byggdes passade man på att bygga en ”betonglåda” under sjukhuset som framtida biljetthall.

– Vi passade på 2015 innan sjukhuset öppnade för att inte störa ambulanstrafiken. Det hade varit näst intill omöjligt att göra det i dag, säger Mats Hjelm.

Även fastigheten vid Torsplan som Macelleria ligger i, mitt emot det norra tornet Helix, förbereddes för en tunnel­baneuppgång under bygget. Där byggs rulltrappsschaktet just nu. Rulltrappan vid Karolinska institutet blir särskilt brant, kallas Kristallgrottan och blir klädd i speglar.

Likt perrongerna färgas biljetthallarna också rosa.

– Det blir Stockholms enda helt rosa station, det blir jättehäftigt!

Vasastansborna kommer att märka av sprängningarna och borrandet det kommande ett och ett halvt året.

Vasastansborna kommer att märka av sprängningarna och borrandet det kommande ett och ett halvt året.

Tom M Kronestedt