Sedan de nya, gröna SL-korten infördes i maj 2022 har över en halv miljon enkelbiljetter förfallit genom att de inte använts i tid. Biljetterna slutar gälla efter 365 dagar och SL har då rätt att behålla pengarna.

Varje månad tillgodogör sig SL på det sättet runt 1,5 miljoner kronor. Totalt har det blivit 17 miljoner kronor sedan starten för två år sedan.

Det är pengar som resenärerna inte heller kan få tillbaka – till skillnad mot den gamla reskassan som många stockholmare fortfarande kan begära ut från sina utgångna accesskort.

Björn Forssén, jurist på Södermalm, trodde att han gjorde rätt när han sommaren 2022 skaffade sig ett extra SL-kort som reserv som han fyllde med 20 enkelresor för att känna sig trygg.

– Jag ville inte riskera att stå vid en spärr långt borta utan giltig biljett, säger Björn Forssén.

– Jag ville inte riskera att stå vid en spärr långt borta utan giltig biljett, säger Björn Forssén.

Petter Beckman

– Jag gick då i behandling för hjärtproblem och ville inte riskera att stå vid spärrarna på väg hem från en sjukhusvistelse utan någon giltig biljett. Jag fick rådet av spärrvakten att göra så och han sa inte ett ord om att biljetterna var tidsbegränsade, säger Björn Forssén.

Det var först i maj 2024 som han upptäckte att biljetterna, värda 720 kronor, sedan länge hade blivit värdelösa.

När han kontaktade SL:s kundtjänst fick han det korta beskedet att informationen fanns på kvittot och att det "faller under eget ansvar" att ha koll på reglerna.

Björn Forssén är säker på att det inte fanns någon sådan information på kvittot han fick med sig och ifrågasätter om SL uppfyller lagens informationskrav. Men SL står på sig.

Björn Forssén ifrågasätter om SL har uppfyllt sin lagliga informationsskyldighet och menar att spärrvakten aldrig upplyste honom om tidsbegränsningen.

Björn Forssén ifrågasätter om SL har uppfyllt sin lagliga informationsskyldighet och menar att spärrvakten aldrig upplyste honom om tidsbegränsningen.

Petter Beckman

– Vi bedömer att SL informerade tydligt om enkelbiljetternas giltighetstid när det nya gröna kortet introducerades, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL.

Hon förklarar varför SL vill ha tidsgränsen. Dels vill man undvika att stora summor tornar upp sig på bortglömda och borttappade kort, på samma sätt som med den gamla reskassan, där SL i dag har en skuld på hundratals miljoner.

– Vi vill också minska risken för att exempelvis ett borttappat kort har för stort värde för dem som inte registrerat sitt kort för förlustgaranti, säger Cajsa Sjöbeck.

Maxgränsen på 20 enkelbiljetter och den ettåriga giltigheten tycker SL är "en rimlig nivå för att kunna nyttja i tid".

– Man gör allt för att skydda sina system samtidigt som den lilla människan kommer i kläm, säger Björn Forssén.