När Svenska Taxiförbundet senast räknade ihop antal facebookkonton som erbjuder svarttaxi fick de ihop 100 aktiva grupper med sammanlagt 123 000 medlemmar. Mest aktiva var kunderna i norra Sverige med Ljusdal högst på listan.
Göteborg hamnade på åttonde plats, vilket ger staden en särplacering bland storstäderna. Varken Stockholm eller Malmö visar sig ha samma problem.
– Det här är inte bra, varken för branschen eller för kunderna. När taxibranschen utarmas minskar skatteintäkterna och i slutändan påverkas samhällsservicen, säger förbundsdirektören Claudio Skubla.
Kör ihop flera tusen
David som erbjuder sina tjänster i en av de största grupperna i Göteborg ser körningarna som en bra extrainkomst. Under en vardagskväll kan han tjäna 600–700 kronor och under en helg flera tusen.
Priserna förhandlas i privata meddelanden på messenger och allt David tjänar på verksamheten är svart.
– Jag lägger upp ett meddelande och berättar att jag kör en natt och då hör folk av sig. Jag har flera stammisar som åker med mig varje helg, säger han.
Taxiförbundet har vid flera tillfällen uppvaktat såväl polisen som Skatteverket och krävt åtgärder. Bland annat vill man att polisen genomför fler systematiska trafikkontroller. Men enligt Claudio Skubla har mottagandet varit ganska ljumt.
Varken polisen eller Skatteverket anser att de har resurser att bekämpa svarttaxiverksamheten.
– Förr stod svarttaxiförarna utanför hotell och restauranger och ropade taxi på nätterna. Då var brottsligheten i liten skala. Men i och med digitaliseringen uppför de sig som vilka företagare som helst, säger Claudio Skubla.
Jag tycker inte att det kändes jättesäkert att åka med killar
Tar en risk
Han påpekar också de stora riskerna det kan innebära att åka med ”vem som helst” som har svarat på Facebook. Privatpersonerna som kör på nätterna har inte samma försäkringar som legitimerade taxiförare och det finns inga garantier för att resan ska bli trygg.
Vill det sig riktigt illa blir passageraren – eller föraren – utsatt för ett brott.
– Jag tycker inte att det kändes jättesäkert att åka med killar. Därför startade jag en egen facebookgrupp bara för tjejer, berättar Nicole, som står bakom kontot Vem kör Göteborg (ENDAST TJEJER).
I början var det få kvinnliga förare som anmälde sig, men desto fler tjejer som önskade skjuts.
Men under året som har gått, efter starten, har läget jämnat ut sig. Idag är det flera kvinnor som kör på kvällar och nätter och medlemmarna strömmar till.
– Jag vet att det är olagligt att ta betalt för skjuts, men priserna får aldrig diskuteras i gruppen. Alla uppgörelser ska genomföras via personliga meddelanden. Eftersom jag inte kör själv gör jag inget olagligt, säger Nicole.
Fotnot: David heter egentligen något annat.