I en samlingslokal ett par trappor upp i ett kontorshotell i Vinsta industriområde fylls det på med folk allt eftersom.

Folk snubblar in från den långa korridoren med väskor och fodral. Laptops, iphones och paddor läggs upp de på de två ovala borden.

De flesta nickar igenkännande och hälsar.

"Lär oss hela tiden"

Klockan är strax efter 9.30 på onsdagsförmiddagen. Varje vecka håller Seniornet Hässelby-Vällingby öppet hus. Snart är ett 20-tal personer inne i lokalen.

Problemet med telefonbedrägerierna mot äldre ökar risken att de som redan lever i ett digitalt utanförskap sluter sig ytterligare, menar sekreteraren Anita Paues. "Man kanske kan få hjälp av familjemedlemmar, men bara till en viss gräns", säger hon.

Problemet med telefonbedrägerierna mot äldre ökar risken att de som redan lever i ett digitalt utanförskap sluter sig ytterligare, menar sekreteraren Anita Paues. "Man kanske kan få hjälp av familjemedlemmar, men bara till en viss gräns", säger hon.

Malin Lövkvist

Deltagarna är seniorer, precis som ledarna.

Syftet är att hjälpa äldre med aktuella problem kring appar, mobilen, datorn, smart-tv:s eller annat på onsdagarna, och renodlade kurser hålls andra dagar i veckan.

– Vi lär oss hela tiden, säger Jan Boije, 84, från Backlura, som säger att han blivit både handledare och deltagare.

"Måste hänga med"

Iphone 16 lanserades innan helgen.

Det är en snackis bland ledarna.

– Vi måste hänga med. Det kommer nya modeller hela tiden, säger ordföranden Lennart Fosselius.

Lyckas ni alltid hitta en lösning på problemen?

– Till 98 procent. Kan vi inte lösa det direkt, så tar vi reda på det till nästa onsdag eller mejlar svaret till den som behöver hjälp.

Seniornet förklarar och hjälper de äldre i ett lägre tempo.

För Lennart Gustavsson, 76, från Hässelby strand var gårdagskvällen stressig.

"Under pandemin tvingades vårdcentralerna ändra sig från att bara chatta till att tillåta samtal för tidsbokningar igen. Omställningen går för fort för många, som behöver mer hjälp", säger sekreteraren Anita Paues.

"Under pandemin tvingades vårdcentralerna ändra sig från att bara chatta till att tillåta samtal för tidsbokningar igen. Omställningen går för fort för många, som behöver mer hjälp", säger sekreteraren Anita Paues.

Malin Lövkvist

Mobilen hängde sig när han skulle köpa biljett till Djurgården-BP på Tele2.

Han hängde på låset när ledarna öppnade dörrarna denna morgon.

– Jag fick hjälp, säger han och pustar ut.

Matchen spelas under onsdagskvällen.

– Jag kunde även skriva ut biljetten här. Det är suveränt. Och det är väldigt trevligt här också, säger han.

Dottern tvingade "Kate" komma

Han var tekniker på Philips i sitt yrkesliv.

Den digitala omställningen vi upplever var han inte beredd på.

– Men det mesta tycker jag är riktigt bra med det digitala. Att man kan synkronisera två mobiltelefoner till exempel, det är perfekt.

Längre bort längs bordet sitter "Kate", som hon kallar sig, från Hässelby strand.

Gertrud Fogelström, Anita Paues, Inger Kraemer, Lennart Fosselius och Kai Tillman är några av ledarna i Vinsta.

Gertrud Fogelström, Anita Paues, Inger Kraemer, Lennart Fosselius och Kai Tillman är några av ledarna i Vinsta.

Malin Lövkvist

Det är blott andra gången hon är här.

– Min dotter tvingade hit mig. Hon sade att jag måste lära mig Facebook i höst om jag vill ha kontakt med nära och kära.

Kate är rädd över att dela med sig av sig själv i såväl den riktiga som den digitala världen.

– Om jag ska göra något själv på Facebook är en senare fråga. Jag vill gärna vara privat.

Ofta någon med svar

Asger Eilstrup, 80, från Kälvesta sitter tvärs över Kate med handledaren Jan Boije.

Asger Eilstrup säger att han glömmer bort hur han ska hantera sin smartphone och padda efter något år. "Här kan jag friska upp minnet", säger han. Här får Asger hjälp av Jan Boije.

Asger Eilstrup säger att han glömmer bort hur han ska hantera sin smartphone och padda efter något år. "Här kan jag friska upp minnet", säger han. Här får Asger hjälp av Jan Boije.

Malin Lövkvist

Tvåstegsverifieringen på ett av Asgers konton vållar bekymmer på hans läsplatta.

– Det är alltid någon som sitter inne på svaret, det brukar lösa sig, säger Jan medan han synar Asgers skärm.

Klockan närmar sig 10.15.

Fikar varje gång

Ledaren Inger Kraemer uppmanar folk flera gånger om att fika serverats i fikarummet.

Sekreteraren Anita Paues har gjort tigerkakor.

Folk är dock djupt inne i sitt och det dröjer ytterligare en stund innan alla kunnat samlas vid det stora runda fikabordet i konferenssalen intill köket.

10-fikat. Seniornet Hässelby-Vällingby har 250 medlemmar och är en av ett 40-tal föreningar kopplade till riksföreningen Seniornet Sweden.

10-fikat. Seniornet Hässelby-Vällingby har 250 medlemmar och är en av ett 40-tal föreningar kopplade till riksföreningen Seniornet Sweden.

Malin Lövkvist

Katarina Lövgren, 80, från Vinsta berättar mellan kaktuggorna att hennes son inte har tid att hjälpa henne med datorn.

– Då får jag komma hit i stället, och jag är glad att möjligheten finns.