JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

De tar över Möja värdshus och bageri

Möja värdshus.

Möja värdshus.

H Lindgren

20250313091010
20250313093352
2025-03-13
09:10
2025-03-13 09:33

De tidigare krögarna stängde efter bara två somrar på grund av grannars klagomål.

Nu är det klart vilka som tar över bageriet och värdshuset på Möja.

Nu är det klart att krögaren Mikael Ljunggren tar över driften av Möja värdshus och bageri. Med sig i satsningen har han hustrun Karin Ahlgren och deras tre vuxna barn som också kommer att jobba i verksamheten. 

Mikael Ljunggren startade restaurang Ljunggren på 1990-talet och drev senare även Umami och Ljunggren inne i Brunogallerian på Götgatan. Han startade sedan Bejing8-restaurangerna 2010.

Mikael Ljunggren och hans fru Karin Ahlgren ser fram emot somrarna på Möja.

Mikael Ljunggren och hans fru Karin Ahlgren ser fram emot somrarna på Möja.

Privat

Klagomål från grannar

Att de hamnade på Möja är mer eller mindre en slump.

– Vi har letat länge efter ett sommarställe i skärgården att bo och driva verksamhet på och det känns väldigt bra med Möja. Det verkar vara en superhärlig plats och vi känner flera här på ön sedan tidigare, säger han.

De som drev Möja värdshus innan valde att stänga efter bara två somrar eftersom det blev för mycket klagomål från grannar på hög volym. Det handlade om såväl ventilation och fläktar som musik och gäster. De drev även vandrarhem och bageriet.

Hur tänker ni kring musik och störande ljud?

– Det kommer alltid finnas någon som stör sig. När det gäller ljudnivåer är det reglerat i olika myndighetskrav, som vi kommer att följa. Men vi hoppas också att vi kan hitta på något festligare några fredagar och lördagar, med livemusik eller hög musik. Det är nog efterlängtat av många på ön.

– Vi vill att värdshuset ska bli ett familjeställe, en mötesplats för alla åldrar där det finns något för alla plånböcker, tillägger han. 

Bor själva på ovanpå värdshuset

Övertagandet av Möja värdshus ”råkade” sammanfalla med köpet av en restaurang inne i stan, Café Atlantique på Tegnérgatan. Men det är bara bra, menar Mikael Ljunggren, för då kan han ta med sig personal från stan ut till Möja, framförallt kockarna.

– Vi stänger i stan medan vi har öppet på Möja. Vi söker också lokala förmågor på Möja som vill sommarjobba hos oss, säger han. 

Bageriet kommer att vara bara bageri, försäljningen flyttas ut till ett av värdshusets gårdshus.

– Vi tänker att det blir som en brödbutik där man också kan sitta och ta en kaffe och en glass. 

De planerar att ha öppet helger från början av juni fram till midsommar, därefter varje dag under sommaren. 

Precis som tidigare hyresgäster kommer de att driva vandrarhem i sex rum ovanpå bageriet och gårdshuset. Övervåningen på värdshuset planerar de att ha som privatbostad.

Möja värdshus och bageri

Möja bageri har funnits sedan 1951 då Johan och Ellen Westerberg började baka bröd i huset som då var deras hem. De startade senare ett kafé.

Efter det har bageriet haft flera olika ägare.

2005 utökade man med vandrarhem och Möjalimpan skapas.

Från 2008 och framåt byggs huset om och Möja värdshus ser dagens ljus.

De som driver verksamheten nu arrenderar fastighet och lokaler av Martina och Axel Tengvall, som äger Möja värdshus och bageri sedan 2019.

Källa: Möja värdshus och bageri

EvaTonström
073-600 69 23

Senaste nyheterna

Svea hovrätt river upp tingsrättens dom och dömer en man för våldtäkt, misshandel och olaga hot.

Svea hovrätt river upp tingsrättens dom och dömer en man för våldtäkt, misshandel och olaga hot.

Mostphotos

Hovrätten river upp dom – man utvisas efter våldtäkt

Nyheter

Tingsrätten valde att fria mannen. Nya domen: Får fängelse tre och ett halvt år

Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Pekka Pääkkö

Insändare: Varför stängdes tunneln vid Sveaplan?

Debatt

Byggena står ju still ✔ Gör det smidigare för folk som går och cyklar

Maten läggs i ett isolerat fack för att hålla värmen. Roboten väger runt 30 kilo och åker i 6 km/h.

Maten läggs i ett isolerat fack för att hålla värmen. Roboten väger runt 30 kilo och åker i 6 km/h.

Stefan Källstigen

Nu börjar självkörande robotar leverera mat i stan

Nyheter

15 stycken på stadens gator ✔ Stadsdelen som är först ut ✔ "Någon kommer försöka sparka på dem"

Regeringen kan öppna plånboken –

Kristoffer Tamsons (M) tror att regeringens besked innebär öppningar både för Spårväg syd och Östlig förbindelse.

Kristoffer Tamsons (M) tror att regeringens besked innebär öppningar både för Spårväg syd och Östlig förbindelse.

Mitt i

20250313155210
20250313155210
2025-03-13
15:52
2025-03-13 15:52

Regeringen vill lösa upp knutarna kring Spårväg syd och samtidigt få fram en överenskommelse om Östlig förbindelse. "Jag tror det finns ett fönster att utvidga ramarna", säger Kristoffer Tamsons (M).

På torsdagen utsåg regeringen den tidigare statssekreteraren Mattias Landgren till ny förhandlingsperson för de stora infrastrukturprojekt som ingick i de tidigare Sverige- och Stockholmsförhandlingarna.

Målet är att försöka lösa finansieringen av bland annat Spårväg syd och den nya tunnelbanan, där det sammanlagt saknas minst fem miljarder.

Men förhandlingarna ska även handla om Östlig förbindelse, den omstridda väg- och kollektivtrafiktunnel som är tänkt att koppla ihop Nacka med Ropsten.

"Kamma hem ytterligare satsningar"

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tolkar det som att regeringen kan vara beredd att skjuta till de pengar som saknas för Spårväg syd och tunnelbanan, mot att Region Stockholm går med på en helhetslösning där även Östlig förbindelse ingår – vilket mittenstyret i regionen hittills har motsatt sig.

Spårväg syd saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att besliut togs redan 2017.

Spårväg syd saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att besliut togs redan 2017.

Åsa Sommarström/Region Stockholm

– Jag ser det som ett fönster att utvidga de ekonomiska ramarna för Stockholmsregionen, där vi inte bara kan landa hem tillkommande finansiering av tunnelbana och spårväg utan att vi även kan kamma hem ytterligare satsningar för Stockholms infrastruktur. Och då pekas särskilt Östlig förbindelse ut, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Förhandlingen startar under våren och uppdraget ska redovisas senast den 30 juni.

"Fullständigt orimligt"

Företrädare för Region Stockholms mittenkoalition tycker det är välkommet med nya förhandlingar, men menar att det är fel att blanda in Östlig förbindelse i diskussionen.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Trafikverket

– Det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar. Men det är fullständigt orimligt att börja utreda Östlig förbindelse innan det som är beslutat sedan tidigare är fullt finansierat, säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.

Regionens trafikförvaltningen har tidigare tagit ställning mot Östlig förbindelse, som man menar motverkar klimatmålen genom att bidra till ökad biltrafik.

Kristoffer Tamsons (M) tycker däremot att det är dags att se till behovet av både nya vägar och ny spårtrafik.

– Det är detta som Stockholm har saknat, en bred överenskommelse som ser till helheten, säger han.

Projekten som ingår i de tidigare avtalen

Sverigeförhandlingen:

Älvsjö-Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer

Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg via Skärholmen och Kungens kurva

Roslagsbanan till City, förlängning och nya stationer

Stockholmsförhandlingen:

Tunnelbana Barkarby

Tunnelbana Arenastaden

Tunnelbana Nacka-Söderort

Källa: Infrastrukturdepartementet

PetterBeckman
08-550 550 77