Flera kunder har fortfarande inte fått ut sina däck från däckhotellet på OKQ8 i Farsta, där verkstaden Turssons team lämnade kvar hundratals däck när de flyttade ut.

– Vi fick själva gå ner där och leta men vi hittade inte våra däck, berättar Hökarängsbon Lillemor Lundquist.

Efteråt gjorde hon och hennes man en polisanmälan.

– Vi ser det här som bedrägeri. Att köpa fyra nya däck är inte gratis, konstaterar hon.

”Vem ska hjälpa mig?”

Flera drabbade har hört av sig till Mitt i.

”Från i morgon kör jag på olagliga däck. Vem ska hjälpa mig?” skriver en man.

”Jag fick skriva upp mig på en lista med många namn, en hel A4-sida. Alla våra däck saknas”, skriver en kvinna som köade förgäves vid utlämningen på macken i tisdags.

En annan kvinna berättar att hon också polisanmält.

Lage Elgstrand som var med i Mitt i:s första artikel fick tillbaka sina däck i förra veckan. Men flera andra kunder vet inte var deras däck har tagit vägen.

Lage Elgstrand som var med i Mitt i:s första artikel fick tillbaka sina däck i förra veckan. Men flera andra kunder vet inte var deras däck har tagit vägen.

Mattias Kamgren

Advokat: Ville vara kvar

Enligt Nick Bergqvist, advokat åt däckverkstaden Turssons team, lämnade firman kvar samtliga kunders däck när de flyttade ut vid månadsskiftet.

– Alla däck fanns där, säger han.

Han berättar att han blev inkopplad i fjol för att förhandla med OKQ8, efter att Turssons team fått sitt kontrakt uppsagt.

– Turssons har varit franchisetagare här i 12 år och ville fortsätta sin verksamhet, säger han.

Macken sa upp kontraktet till den 31 mars i år.

”Det gav verkstaden gott om tid att planera sin avflytt. Trots detta har de fortsatt ta emot kunders däck till sitt däckhotell. Det är olyckligt att deras agerande nu drabbar kunder”, menade Jesper Ekström på OKQ8:s kommunikationsavdelning, i en tidigare Mitt i-artikel.

Inget svar

Det har nu blivit mackens uppgift att ordna däckutlämning och hantera upprörda kunder. Enligt advokaten Nick Bergqvist är detta inte mer än rimligt, då verkstaden jobbat i OKQ8:s lokaler under deras namn, och blivit uppsagda mot sin vilja.

– Från alla kunders perspektiv är det OKQ8 de har kommit till när de kommit till verkstaden. Turssons team har ansett OKQ8 ansvarig för fortsatt kontakt med kunderna och utgått ifrån att de informerar alla kunder om uppsägningen och hur det kommer att bli framöver, säger han.

Mitt i har utan framgång sökt OKQ8, för besked om vad som händer för kunder som ännu står utan däck.