Det tog ett år för den tidigare kocken Fredrik Melin att få igenom sin idé om foodtrucks i Sverige. Hans vagn rullade ut 2013 i Stockholm efter en enträgen match med stadens tjänstemän. Sedan dess har marknaden exploderat.

Tomma kontor ändrade förutsättningarna

Men under pandemin har förutsättningarna omkullkastats för entreprenörerna. Tomma kontor i city och inställd catering har tvingat ägarna att söka sig till ytterområdena. Dit människor bor.

– Inne i stan dog marknaden. Samtidigt har det blivit galet i ytterområdena med väldigt långa köer. Kanske borde branschen ha vidgat vyerna redan innan pandemin och inte bara stirrat oss blinda på stan. Det har varit dundersuccéer på sina håll, säger Fredrik Melin.

Han säljer fish tacos och cheese steaks på sin Fred's food truck och tror att trenden kommer fortsätta.

Står i villaområden

I dag syns foodtrucks mer än någonsin tidigare i orter som Hässelby, Bromma, Tyresö, Haninge, Huddinge, Liljeholmen, Nacka, och så här i till exempel Hammarby sjöstad.

Ibland inne i villaområdena, ibland längs gatorna. Även på byggarbetsplatser finns de.

– Jag tror inte man bara kan lämna ett område för att pandemin skulle vara över. Folk har vant sig vid att matvagnar nu kommer till vissa villaområden. Det vore konstigt om de slutar komma när folk som faktiskt arbetar därute vant sig, säger Fredrik.

Ser ni trenden överallt i alla kommuner?

– I Sollentuna och Danderyd är utbredningen fortfarande blygsam. Annars tycker jag man ser food trucks överallt nu, säger Fredrik.

Hur många foodtrucks klarar Storstockholm av då? Fredrik Melin uppmuntrar fler att starta. Gunnar Sandberg, som säljer burgare och egengjorda korvar på sitt Gurras goda kök, är å sin sida mer tveksam.

Varnar för överetablering

Han har under pandemin sett tendenser till överetablering på sina håll, och anser att foodtrucksägarna ska bli mer kreativa.

– Vi borde sprida ut oss mer. Det kan stå en hel grupp matvagnar på en och samma plats i en förort. Men samtidigt en mängd platser i länet där ingen står.

Om man funderar på att starta foodtruck i dag, är det bara att köra menar Fredrik.

– Det är inte som när jag kämpade mig trött. Tröskeln är låg för att starta företag. Sedan tror jag det behövs mer variation på menyerna för att marknaden ska växa. Även om burgartrenden tycks fortsätta så kan inte alla göra hamburgare. Så diversifierade vagnar som möjligt är nog bra.

Hur väljer ni förorter?

– Ofta handlar det om att det finns en tillgänglig plats och sedan kollar vi intresset eller får önskemål från folk, till exempel via lokala Facebook-grupper.